HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) iszlám (1) Iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) USA (1) usa (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

Búcsú

2014.06.24. 12:43 priszlinger

Kedves Diákok!

Ezzel, az idei 426. bejegyzéssel búcsúzom és kívánok mindenkinek kellemes nyári szünetet. Történelmet ne tanuljanak, de nézzenek filmeket, olvassanak könyveket és járjanak múzeumokba, ahol tapasztalhatják, hogy az iskolai munkánknak köszönhetően egyre jobban ismerik a világot és újabb ismereteket szerezhetnek.

Jövőre valószínűleg az szmtortenelem2014.blog.hu címen találkozunk!

Üdvözlettel

Priszlinger Zoltán

Szólj hozzá!

Címkék: információ 5. osztály 6. osztály 7. osztály

6.osztály_órai jegyzet_Török- és Habsburg-ellenes küzdelmek

2014.05.31. 09:19 priszlinger

Zrínyi Miklós (1620-1664) és hadjáratai

 

-          Zrínyi Miklós, a személy

o   a Zrínyi-család

  •   a Zrínyi család ősi horvát família
  •   a család tagjai hagyományosan a horvátországi bán címet viselték, a déli végek védelme, a török elleni harc hagyományaik meghatározó eleme volt
  •   a 16. században válnak az ország egyik legnagyobb birtokosaivá
  •   nyelvismerete
  •          Zrínyi Miklós egy természetes módon sokkultúrájú, soknyelvű közegbe született bele, gyermekkorának nyelve egyként lehetett a horvát és a magyar
  •          mivel a család igen sok szállal kötődött Itáliához – a Zrínyiek velencei patríciusi ranggal is büszkélkedhettek –, természetes volt az olasz nyelv ismerete is
  •          az iskolában elsajátított latinnal, a társalgási nyelvként szereplő némettel és a végvidéki érintkezésekben hasznos törökkel együtt hat nyelv ismerete

-          törökellenes harcok

o   a családi hagyományoknak megfelelően, birtoka védelmében állandó harcokat folytatott a törökök ellen

o   vitézsége közbeszéd tárgya volt

o   elvei, céljai

  •   elismeri a Habsburgok jogát a magyar koronához
  •   az Oszmán Birodalom elleni harcot összefogással, nemzeti párt szervezésével kívánta elérni
  •   nemzeti sereg felállítását szorgalmazta, mely nagyrészt a nemesség áldozatvállalásán múlik

o   az 1660-as évek

  • 1661-ben felépítette Új-Zrínyivárat (Új-Zerin)
  •          a Muraköz védelmére – Kanizsával átellenben
  •          a Hódoltsági területen (pofátlanul), ráadásul uralkodói engedély nélkül
  •          a bécsi udvar tiltakozása ellenére
  •          téli hadjárat
  •          1664. január-februárban téli hadjáratot vezetett: az akkori hadtudomány szerint lehetetlen vállalkozás során kihasználta, hogy a törökök nem szerettek télen mozogni
  •          húszezer fős seregével 240 kilométerre hatolt be ellenséges területre
  •          felégette a török utánpótlást szolgáló eszéki Dráva-hidat, előkészítve a tavaszi háborút
  •          a törökök elfoglalták és felrobbantották Új-Zrínyivárat
  •          a bécsi Haditanács a nagyvezír közeledtének hírére visszarendelte Zrínyit és Montecuccolit nevezték ki parancsnoknak
  •          a várat a törökök teljesen a földdel tették egyenlővé, a várárkot is betemették, ma sem látszik semmi a Mura partján
  •          szentgotthárdi csata, 1664
  •          augusztusban a szövetséges csapatok hatalmas diadalt arattak
  •          a vasvári béke
  •          a törökökre nézve volt előnyös
  •          a török hódításokat szentesítette
  •          a Habsburgok a magyar rendek megkérdezése nélkül kötötték 1663-1664ben nagy hadi sikereket aratott, azonban a bécsi udvar veszni hagyta sikereit és békét kötött a szultánnal

-          irodalmi munkássága

o   Zrínyi elsősorban katonának tartotta magát, és csak mellékesen költőnek

  •   ennek ellenére a 17. századi magyar barokk irodalom legkiemelkedőbb alakja: írói-költői munkássága a legnemesebb értelemben vett nemzetszolgálat

o   Szigeti veszedelem

  •   eposz
  •   dédapjának, a szigeti hősnek állított emléket

o   Mátyás király életéről való elmélkedésekben (1656-57)

  •   Zrinyi az eszményi uralkodó alakját kívánta bemutatni: a mű tanulsága szerint az ország érdekeinek valódi képviseletét csak egy nemzeti uralkodótól lehet elvárni

o   Az török áfium ellen való orvosság

  •   a nemzeti sereg felállításáról

-          halála

o   1664-ben több magyar és horvát főúrral vadászni ment

o   a vadkan a lábán és a fején három sebet is ejtett, ezek közül a nyakon szerzett sebesülés volt a legsúlyosabb, ez ölte meg

o   jellemző, hogy sokan nem tudták elfogadni a baleset tényét: összeesküvésről, udvari merényletről beszéltek

 

A Wesselényi-féle összeesküvés (1666-1670)

 

-          Milyen hatása lehetett a vasvári békének a magyar főurakra?

o   sokan a Habsburgok ellen fordultak

o   néhány magyar főúr úgy gondolta, hogy a törökkel szövetkezve lehet ebből a kiúttalan helyzetből kiutat találni

-          1665-ben Zrínyi Péter (horvát bán), Wesselényi Ferenc (nádor) és Frangepán Ferenc XIV. Lajossal, majd érdektelenségét (nem sok előnyt jelentett volna neki a támogatás) látva a törökkel kezdett tárgyalásokat

o   egy erdélyihez hasonló állapoton gondolkoztak: a szultán vazallusává váltak volna, éves adót fizettek volna a Portának, ha cserébe a törökök garantálják a szabad királyválasztás jogát

-          1667-ben a szervezkedés addigi vezetője, Wesselényi Ferenc nádor elhunyt

-          az udvar könnyen felgöngyölítette az ügyet

o   Zrínyi Péter mindent bevallott a bizonyítékok és a kegyelmi ajánlat hatására, majd Nádasdy önként szaladt Bécsbe és tette meg ugyanezt

o   megtorlás

  •   Zrínyi Pétert, Frangepán Ferencet, Nádasdy Ferencet és 13 nemesi résztvevőt fő- és jószágvesztésre ítélnek

-          hatása Magyarországra: az abszolút módszerek bevezetése

o   az elv: a felkeléssel Magyarország eljátszotta sorsát az önigazgatásra, így az országgyűlés megkérdezése nélkül, rendeletekkel kell kormányozni

o   a rendelkezések

  •   a magyar végvári katonák helyett német zsoldosok védik a határt
  •   az adókat drasztikusan felemelték
  •   felújították a protestánsüldözést
  •          sokakat börtönbe juttattak vagy gályarabságra kárhoztattak

 

A kuruc mozgalom

 

-          a kurucok

o   a török eredetű szó felkelőt jelent

o   katonák, jobbágyok, elbocsátott végváriak alkotta Habsburg-ellenes réteg

o   elsősorban a szegény rétegek támogatták a kurucokat

o   vezetőjük: Thököly Imre

  •   felesége: Zrínyi Ilona

-          Thököly fejedelemsége

o   1682-ben jön létre a Felvidéken, Kassa központtal

o   török vazallus állam

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet 6. osztály Zrínyi Miklós

Biciklivel a Fertő-tó körül - iskolai tábor hirdetés

2014.05.30. 22:25 priszlinger

bt2.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: információ 5. osztály 6. osztály 7. osztály

6.osztály_információ

2014.05.30. 22:24 priszlinger

A témazáró dolgozatban kérhető évszámok és nevek listája:

 

öö1.jpg

 

öö2.jpg

 

öö3.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: dolgozat információ 6. osztály

7.osztály_információ

2014.05.30. 10:45 priszlinger

A dualizmus kori Magyarország témazáró dolgozatában kérhető évszámok és nevek:

 

ö1.jpg

 

ö2.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: dolgozat információ 7. osztály

6.osztály_órai jegyzet_A hosszú háború és a Bocskai-felkelés

2014.05.29. 21:47 priszlinger

A fejezetet, mivel szövegértéses feladat formájában dolgoztuk fel, a tankönyvi szöveg alapján kell megtanulni (150-151.o.)

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet 6. osztály

6.osztály_órai jegyzet_A reformáció elterjedése II.

2014.05.29. 21:45 priszlinger

-         az elterjedés okai

o   a törököt Isten büntetésének állították be a vallási eltévelyedésekért

  •   az emberek úgy érezték valamit hibáztak Isten felé, jobban a hit kérdései felé fordultak

o   Mohácsnál 6 püspök elesett: a katolikusok nem tudtak már olyan erős ellenállást kifejteni

o   később az új hit vállalása politikai állásfoglalást is jelentett egy-egy főúrnak a katolikus Habsburgokkal szemben

 

-         egy tipikus reformátori életút – Sylvester János:

o   1526-1527-ben Krakkóben tanult

o   1529-ben, majd 1534 őszétől 1536-ig Wittenbergben tanult

o   1534-ben került Nádasdy Tamás szolgálatába

  •   az ottani iskolában tanított, egyúttal a Nádasdy alapította nyomdát vezette

o   1543 végétől v. 1544 elejétől a bécsi egyetemen előbb a héber, később a görög nyelv tanára volt

o   az első magyar nyelvű Újszövetség, 1541

  •   az első hazai nyomdában készült magyar nyelvű könyvünk

o   az első magyar nyelvtan szerkesztője

 

-         a reformáció kulturális hatásai

o   a 16. század második fele az állandó háborúskodás dacára a magyar művelődéstörténet egyik aranykora

  •   a magyar királyság a három részre szakadás ellen is meg tudott maradni a keresztény kultúrkörben

o   anyanyelvűség

  •   Luthertól kezdve a protestánsok az anyanyelvi igehirdetés és Bibliaolvasás mellett álltak
  •   a templomokban a lelkészek magyarul prédikáltak

o   nyomdák

  •   Vizsolyban nyomtatták az első magyar nyelvű Bibliát
  •   Károli Gáspár gönci prédikátor fordította magyarra a teljes Bibliát
  •         nevét Károlinak írjuk, de j-nek ejtjük

o   a költészetre gyakorolt hatás

  •   a nyomdák és a magyar nyelv használatának terjedése a költészetre is hatott
  •   Tinódi Lantos Sebestyén és Balassi Bálint a két leghíresebb korabeli költő

o   iskolák alapítása

  •   ún. kollégiumok jöttek létre
  •         a kollégium bentlakásos iskola volt, ahol az elemi, középfokú és főiskolai oktatás is működött
  •         a leghíresebb református kollégiumok Debrecenben és Sárospatakon alakultak

o   utóbbiba járt iskolába Nyilas Misi a „Légy jó mindhalálig” című Móricz regény főhőse is

o   külföldi tanulmányok

  •   Wittenberg a legnépszerűbb központ
  •         innen indult ki a reformáció

 

Katolikus újjászületés

 

-         a katolikus megújulás mozgalma Magyarországon is jelentkezik, igaz megkésve, csak a 17. században

-         a magyarországi katolikus megújulási mozgalom

o   vezetője: Pázmány Péter esztergomi érsek

  •   1616-tól haláláig, 1637-ig esztergomi érsek
  •   elvei
  •         a lelkek megnyerése és nem az erőszakos térítés az igazi feladat
  •         elsősorban a főurak térítésére törekedett

o   ezt gyakran levelezés útján érte el

  •   iskoláztatás fontossága
  •         1635 – a nagyszombati katolikus főiskola megalapítása

o   ez a mai ELTE elődje

  •         képzett papok nevelése: papnevelő intézeteket állít fel

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet reformáció 6. osztály

6.osztály_információ

2014.05.29. 21:41 priszlinger

A "Magyarország az újkor kezdetén" című fejezetből az utolsó téma (Rákóczi-szabadságharc) kivételével június 3-án ír az osztály témazáró dolgozatot.

Szólj hozzá!

Címkék: dolgozat információ 6. osztály

6.osztály_házi feladat

2014.05.29. 21:38 priszlinger

Munkafüzet 60.o.

Szólj hozzá!

Címkék: házi feladat 6. osztály

5.osztály_órai jegyzet_A magyar őstörténet kezdetei

2014.05.29. 21:36 priszlinger

-          a legfontosabb írott források a magyar történelemről

o   Anonymus a 12. században élt magyar írnok, aki megírta a magyarság történetét

o   Dzsajhani – arab utazó, a Kárpát-medencéről írt úti feljegyzéseket

o   Bölcs Leó bizánci császár – „Taktika” című művében sok információt említ a magyarokról, elsősorban harcmodorukról

 

-          problémák az írott forrásokkal: a honfoglalás után, évszázadokkal a magyarság vándorlása után keletkeztek, így sok pontatlanság, hiba, legendás és mesés történet került beléjük

 

-          a magyarság őstörténetére vonatkozóan az írott forrásoknál fontosabbak a régészet, a nyelvtudomány és a néprajztudomány kutatásai, eredményei

 

-          a mai magyar nyelv vizsgálatából arra következtethetünk, hogy az őseink a finnugor nyelvcsaládba tartoznak, legközelebbi rokonaik a finnek és az észtek

o   a nyelvészek azért gondolják ezt, mert a legalapvetőbb magyar szavak (anya, apa, egy, kettő, ház, inni, enni) hasonló hangzásúak a többi finnugor nyelvben is

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet 5. osztály

süti beállítások módosítása