HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) iszlám (1) Iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) usa (1) USA (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

6. osztály_órai jegyzet_A katolikus megújulás + Spanyolország története

2014.04.02. 21:39 priszlinger

•    a katolikus egyház is változtat
o    megtiltják a búcsúcédulák árusítását
o    a legfontosabb a papság fegyelmének a helyreállítása
    a pápaság elsődleges feladata a szolgálat, a hívek lelki gondozása
    kimondják az egyházi méltóságok halmozásának tilalmát
    az egyházfőnek saját egyházterületén kellett tartózkodnia, felügyelnie kellett a vallási életre, s a teológia oktatására
o    papnevelő intézetek, iskolák felállítása – a katolikus papok új generációja így már műveltség és szónoki képességek terén is fel tudta venni a versenyt a protestáns prédikátorokkal
o    a könyvnyomtatás nagyobb használata
o    zarándoklatok, búcsújárások, körmenetek tartása
•    a barokk
o    az ellenreformáció megjelenésével vette kezdetét az új művészeti stílus, a barokk megjelenése és elterjedése
o    a katolikus egyháznak az egyszerű hívőket el kellett kápráztatni és ráébreszteni a római katolikus egyház hatalmára és nagyságára
o    a barokk építészet legfőbb alkotásai egyértelműen a templomok: ezek a monumentális építmények rendkívüli díszítettségükkel, aranyozásaikkal, márványdíszeikkel próbálták ezt elérni
o    a korstílus kb. 1600-tól kb. 1700-ig tartott

A Spanyol Birodalom és Németalföld a kora újkorban

Spanyolország

-    a hirtelen fellendülés okai
o    befejeződött a reconquista
    a középkorban az Ibériai-félszigetet az arabok uralták
    a keresztények több hadjárattal a 15. századra tudták kiszorítani az arabokat Európából
    a reconquista szó visszafoglalást jelent
o    egyesült Aragónia és Kasztília
    a két legnagyobb keresztény állam egyesülésével egy nagyhatalom jött létre Dél-Európában
o    a nagy felfedezésekben a spanyolok az egyik első állam, hatalmas nemesfémkincsre tettek szert
o    a Habsburg-család trónra kerülése
    V. Károly több évtizedig uralkodott a 16. század első felében
-    Spanyolország a vezető európai hatalom
o    részei: Spanyolország, Habsburg Birodalom (Magyarország), Dél-Itália, Németalföld, Dél-Amerika
o    V. Károlyról azt mondták, hogy birodalmában sosem nyugszik le a Nap
-    a gyors hanyatlás okai
o    a jövedelmeket nem befektették, hanem felélték
    nagy háborúk, építkezések, az udvar, a főnemesség és az egyház fényűzése vitte el a pénzt
    a nagy bevételek jelentős része a hadsereg fenntartására ment el
o    az uralkodók intézkedései kedvezőtlenül hatottak a gazdaságra
    mindenhol monopóliumokat és központi szabályozást vezettek be, ami a gazdaság önállóságát, rugalmasságát aláásta
•    az országban bizonyos termékek (pl: gabona) termelése nem érte meg, így azokat külföldről vásárolták, ami kiszolgáltatottá tette az országot
    a spanyol kézművesek támogatás hiányában nem tudtak a gyarmatokra termelni, az anyaországi piacot sem tudták ellátni
    a pénzügyekkel szakszerűen foglalkozó mórokat és zsidókat vallásuk miatt elüldözték
    a nemeseket, egyháziakat nem adóztatták meg az uralkodók, a nagy adóterhek a kereskedőkre, kézművesekre háramlottak

o    a spanyol armada veresége
    1588: az angolok legyőzték a legyőzhetetlennek hitt spanyol Nagy Armadát
•    Anglia a németalföldi eseményekben is a spanyolok ellen lépett fel, ez volt a fő oka a hadjáratnak
•    illetve az angol kalózok, akiket államuk is támogatott folyamatosan fosztogatták a spanyol hajókat
    a tengerért folytatott küzdelemben átrendeződtek az erőviszonyok: a spanyolok csillaga leáldozóban, a felfedezések második hullámában szerepet játszó angolok a 16. század második felére már megerősödtek

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet 6. osztály Spanyolország

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2013.blog.hu/api/trackback/id/tr985891260

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása