HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) iszlám (1) Iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) USA (1) usa (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

5. osztály_órai jegyzet_A korai közösségek

2013.09.25. 20:38 priszlinger

A korai közösségek

 

-         a legkorábbi közösségek

  • Van egy nagyon hires régészeti feltárás, ami segítségünkre lehet, ha az ősemberek életőről, mindennapjairól akarunk képet kapni:
    • ez az izraeli “Gesher Benot Ya’akov” nevű lelőhely [nem kell megtanulni a nevet]
    • őseink körülbelül 800 000 évvel ezelőtt éltek itt és a régészek nagyon értékes leleteket tártak fel
    • fő érdekessége: a tábortüzek helyei: innen származnak a legősibb bizonyítékok a tábortűzre
    • úgy tűnik pontosan úgy nézett ki az ősember közössége, mint egy kempingezés
      • az ősemberek megszervezték ezt a helyet, kialakítottak minden fontos tevékenységnek egy külön részt
        • volt olyan hely, ahol halat fogtak
        • volt olyan hely, ahol a halat felvágták és előkészítették
          • itt a régészek sok halcsontot, szálkát találtak
        • a tűzben égett magokra bukkantak: például megpörkölődött pisztácia-magokra
    • az ásatás egyik fontos kérdése az volt, hány ember élhetett itt egy időben
      • a régészek válasza: olyan 30-40: ekkorák lehettek a korai közösségek

 

-         az ősemberek lakóhelye

  • barlangokban, csontból, fából, sárból tapasztott „kunyhókban” éltek
  • a védelem, a víz közelsége és a termékeny környezet voltak fontosak számukra

 

-         Mi volt a lefontosabb tényező, ami alapján valaki feladatot kapott magának a közösségben?

  • a fő feladat az élelemszerzés volt
  • a férfiak vadásztak, a nők és gyerekek gyüjtögettek
  • a sérült vagy beteg tagoknak is megtalálták a helyüket és akkor is segítették őket, ha azok már nem voltak hasznos tagjai a közösségnek
    • Shanidar 1
      • Irakból került elő és a helyet, ahol találták hívják Shanidarnak
        • egy barlangban maradt meg a csontváz
        • körülbelül 50 000 éves
        • a neandervölgyi ember alfajához tartozott
      • az egyik érdekesség a csontváz életkora: a tudósok úgy becsülik, hogy 45 éves kora körül halhatott meg
        • a korszakban ez viszonylag idősnek számított
      • az egyik kar amputálva volt
        • valamilyen baleseben veszíthette el
        • az amputáció azonban nem öreg korában következett be, hanem korábban
      • a közösség tagjainak segíteniük kellett őt
      • ez azt jelenti, hogy ezek az ősemberi közösségekben az együttérzés, a mások tisztelete is megjelent már

 

-         ezek a közösségek gyűjtögető-vadászó életmódot éltek

  • Mit jelent a gyüjtögetés? Mit gyüjtögettek?
    • tojásokat, diókat, gyümölcsöket, bogyókat

 

-         a vadászat

  • a barlangfestményeken találhatjuk meg, milyen állatokra vadásztak
    • ló, bölény, mamut, medve, zsiráf, antilop
  • az első komolyabb fegyver a dárda volt
    • a dárda nagyon egyszerű volt: egy bot, aminek a végére egy szakócát illesztettek
    • de ezek még nem hajítófegyverek voltak, hanem közelről használták őket
    • tehát nem távolról eldobták a mamut vagy a bölény felé, hanem közel kellett megészkedni az állathoz
  • ez egy nagyon bátor és kockázatos életformát jelentett
    • a régészek számtalan csontvázat találtak sérülésekkel Európában és Nyugat-Ázsiában
    • rendszeres a sérülés a koponyán, a bordáknál, a combokon
  • a taktika
    • taktikát dolgoztak ki, aminek a lényege az volt, hogy az állatot csapdába ejtsék
    • ehhez tudniuk kellett, honnan és mikor jön az állat, és el kellett érniük, hogy az a csapda felé menjen
    • a csoporton belüli együttműködésre és kommunikációra volt ehhez szükség
    • az embereknek a képességeikhez mérten különböző szerepe volt

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet őskor 5. osztály

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2013.blog.hu/api/trackback/id/tr635533842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása