HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) iszlám (1) Iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) USA (1) usa (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

6.osztály_órai jegyzet_Nők a középkorban

2013.11.04. 20:13 priszlinger

-         a nemesi családok leányai részére két életút kínálkozott

  • vagy megházasodtak és várúrnők lettek
  • vagy kolostorba vonultak és apácaként élték le az életüket
  • a legtöbb nemesasszony mindkét életformát átélte:
    • leánykorban egy részük kolostorban nevelkedett;
    • majd megházasodva várúrnőként élt férje mellett;
    • megözvegyülve „felvette a fátylat”, s kolostorban, apácaként fejezte be életét

 

Nézzük először a házasságban élő nők helyzetét!

 

-         a nők életének folyama

  • a lányok oktatása
    • nemcsak sajátos „női” tevékenységekre (varrás, szövés, hímzés) oktatták őket, hanem gyakran a fiúknál alaposabb szellemi képzésben is részesültek
      • megtanulhattak írni-olvasni, énekeket előadni, színes történeteket mesélni, s elsajátították a latin nyelvet is
  • a lány 12 éves korában vált nagykorúvá, vagyis a házasságra alkalmassá
  • a legtöbben 14 éves korukban már ténylegesen házasságban éltek
  • 20 éves kora táján már többgyermekes anya volt
    • a szülésbe sokszor belehaltak
  • 30 éves kora körül pedig már nagymama, s igen gyakran özvegy

 

-         a várúrnő feladatai

  • az utódok, örökösök biztosítása
  • a reprezentálás volt: ünnepségek, jeles események, vendégek fogadása alkalmával fényes ruhában pompázni
  • a szorosan vett háztartás irányítása: gondoskodás az élelemről, ruházatról, a szolganép felügyelete

 

-         a nők helyzete jogi szempontból

  • a nők helyzete a családi állapotától függött, egyszerűbben, hogy házas volt-e vagy sem
  • ha a felnőtt nő házasságban élt, akkor jogi alárendelt helyzetben volt férjétől
    • nem köthetett szerződést
    • nem lehetett tanú egy perben
    • nem kölcsönözhetett pénzt
  • ha a felnőtt nő nem él házasságban, akkor élhetett ezekkel a jogi intézményekkel
  • a büntetőjog
    • a terhes nőt nem lehet kivégezni és kínozni
    • a nők kivégzése egyféle lehetett: máglyahalál

 

Lehetett-e komoly politikai hatalma egy középkori nőnek?

 

-         lehettek királynők, régensek, hercegnők

  • oka nem a haladó nézet volt, hanem, hogy a középkori királyságok dinasztikus úton működtek: a családban maradt az uralom, ha nem volt férfi örökös a legtöbb helyen nő is örökölhetett, de ez volt a helyzet a hercegségekben, grófságokban is
  • városokban, ahol a vezetőket (polgármester, konzul) választották sosem került nő hatalmi pozícióba

 

Lehetett-e szerepe a középkori gazdasági életben egy középkori nőnek?

 

-         özvegyeknek lehetett műhelye

-         egy párizsi céhjegyzékből kiderül: a 100 cégből 86-nak volt női tagja

 

Apácák és apátnők

 

-         az apácák szinte kivétel nélkül nemesi származású hölgyek voltak

  • szegényebbek nemigen kerülhettek be, legfeljebb a szolgálók közé, mert a belépéskor jelentős hozományt kellett adni a kolostor javára
  • számos nemesi származású, előkelő hölgy úgy érezte, hogy kolostorba lépve, majd idővel annak élére kerülve nagyobb szabadságot élvez, mint házasságban, várúrnőként, ahol mégiscsak alá volt rendelve férjének

-         Bingeni Szent Hildegard

  • a 12. században élt, nemesi származású hölgy
  • 5 évesen már vallási jelenést látott
  • látomásai arra késztették, hogy írjon
  • orvosi kúrákat is leírt, ma is népszerű zenét írt, kidolgozott egy alternatív abc-t
  • előadókörútra is ment, nyilvánosan prédikált, ami a korban egyáltalán nem volt megengedett a nőknek
  • leghíresebbek ma egyházi zenéi

Szólj hozzá!

Címkék: nők jegyzet középkor 6. osztály

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2013.blog.hu/api/trackback/id/tr795614782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása