HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) iszlám (1) Iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) USA (1) usa (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

7. osztály_órai jegyzet_A polgári átalakulás alapkérdései II.

2014.01.15. 20:47 priszlinger

A gazdaság kötöttségeinek eltörlése

 

-          a robot eltörlése

  • a robot
    • más néven a munkajáradék
    • a jobbágy ingyen munkával művelte a földesúr földjét, a majorságot
    • ez évente akár 150-200 nap munkát is jelenthetett
  • ezt, mint az egyik jobbágysághoz kötődő feudális szolgáltatást természetesen el kell törölni a polgárosodás hívei szerint
  • a gazdaságot különben is hátráltatja, hiszen a jobbágy nem érdekelt a pontos és gyors munkában
    • a jobbágyokat a robot eltörlése érdekelté tenné a munkájukban

 

-          a céhrendszer felszámolása

  • a céhek
    • az ipari termelés középkori módja
    • szigorú szabályok vonatkoznak a mesterekre az anyag beszerzésétől a termék eladásáig
    • a céhekben egy mester készíti az árut
  • Milyen módon termeltek ekkor Nyugat-Európában?
    • manufaktúrákban és gyárakban
    • ezek a modern tömegtermelésre berendezkedett üzemek
    • a céhek nem versenyezhetnek ezekkel
    • ha egy ország ipara céhes keretek közt termel, nem lehet versenyképes európai szinten

 

Iparfejlesztés

 

-          Miért érzik úgy a reformellenzékiek, hogy fejleszteni kell az ipart?

  • Magyarország a Habsburg Birodalmon belül a mezőgazdasági termékek előállítására szakosodott
    • a Habsburg Birodalom tudatosan hátráltatta a magyar ipar fejlődését
  • ha Európa gazdaságára tekintünk, azt mondhatjuk, hogy az ipar vált a gazdaság fontosabb ágává
    • míg a mezőgazdasági termelés nagyjából hasonlóan folyt, mint pár évtizede, az iparban forradalmi változások játszódtak le
    • az az állam vált gazdaságilag sikeresebbé és erősebbé, amelyik ki tudta használni az ipari forradalmat

 

Az infrastruktúra fejlesztése

 

-          infrastruktúra

  • általában a közlekedés kapcsán használjuk
    • minden olyan dolog, ami a szállításhoz szükséges
    • utak, hidak, vasutak
  • de szinte bármely területen használhatjuk ezt a szót, ahol a működési feltételeket jelenti
    • az iskolánkban az infrastruktúrához tartoznak a projektorok, táblák, térképek, informatikaterem

-          Magyarországon milyen állapotban van a közlekedés?

  • nagyon rossz, komoly fejlesztésre szorul

 

A politikai szabadságjogok kiterjesztése

 

-          a törvény előtti egyenlőség megteremtése

-          a sajtószabadság megteremtése

  • cenzúra
  • minden nyomtatásban megjelenő lapot és könyvet előzetesen be kellett mutatni és engedélyeztetni
  • a Habsburg kormányzat által működtetett cenzorok mindent kihúztak, ami ellenkezett az érdekükkel

 

A magyar nyelv és kultúra fejlesztése

 

-          Melyik az az ága a felvilágosodásnak, amihez a nemzeti kultúra és a nyelv ápolása kapcsolódik?

  • a nacionalizmus, a nemzeti érzés elterjedése

-          Magyarországon ez erősen megjelent a reformkorban

  • terjedtek a magyar nyelvű újságok
  • működött a nyelvújító mozgalom
  • magyar nyelvű drámák és regények jelentek meg
  • magyar nyelvű színházak kezdték meg működésüket

-          kiemelten fontos volt a magyar nyelv szerepe

  • Mi volt a hivatalos nyelv ekkor?
    • a latin
    • II. József a németet vezette be, de halálos ágyán visszavonta rendelkezéseit, így a latin maradt a hivatalos nyelv

-          a magyar nyelv hivatalossá tételét széles körben támogatták a nemesek

  • a nacionalizmus ugyanis sok olyan magyar nemest is elért, akik a nemesi előjogok lebontását, a jobbágyfelszabadítást nem támogatták
  • ezt a népszerű törekvést siker is koronázta, ami szinte egyedüli siker a reformkori ellenzék számára
  • 1844-ben hivatalos nyelvvé vált a magyar Magyarországon

 

Unió Erdéllyel

 

-          unió = egyesülés

-          Erdély helyzete

  • Erdély hagyományosan a Magyar Királyság része volt, de a gyakorlatban a Habsburgok nem adták vissza Magyarországnak a török kiűzése után, hanem Bécsből kormányozták
  • a Habsburg uralkodók többször is ígéretet tettek Magyarországnak arra, hogy visszakapja Erdélyt, sőt törvényt is hoztak erről, de a gyakorlatban semmi sem történt

-          Magyarország és a Habsburg Birodalom kapcsolata

  • fontos megvizsgálnunk, hogyan vélekedtek az ellenzékiek a Habsburg Birodalom és Magyarország viszonyáról
  • hangsúlyoznunk kell, hogy fel sem merült a függetlenedés
  • mind Széchenyi, mind Kossuth és a nemesek is Magyarország jövőjét a Habsburg Birodalmon belül képzelték el
    • de egy alkotmányos alapon működő, modernizált birodalom keretei között
    • azt szerették volna, ha Pest egyre nagyobb szerepet kap a birodalmon belül, akár a birodalom központja és a császár székhelye is Magyarországra kerül

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet reformkor 7. osztály

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2013.blog.hu/api/trackback/id/tr575760297

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása