HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) Iszlám (1) iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) USA (1) usa (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

7. osztály_jegyzet_Az áprilisi törvények

2014.02.13. 11:21 priszlinger

A pozsonyi felirati küldöttség

 

-          március 15-én indult útnak Kossuth és csapata Pozsonyból Bécsbe, hogy elfogadtassa a felirati javaslatot

-          a bécsi forradalom hatására az uralkodó mindent aláírt és az addigi kormányszékeket megszűntetve magyar kormányt nevezett ki

-          az új kormány

o   vezetője Batthyány Lajos gróf lett

o   Széchenyi a közlekedésügyi, Deák az igazságügyi minisztériumot kapta, Kossuth pénzügyminiszter lett

 

Az áprilisi törvények

 

-          az új kormány gőzerővel munkához látott, hogy a reformköveteléseket törvénybe foglalja

-          a törvényeket az uralkodó április 11-én szentesítette, ezért áprilisi törvényeknek nevezzük

-          ez az igazi győzelme a forradalomnak, sokáig nem is március 15-e volt az ünnep, hanem április 11-e

-          a törvények

o   az új magyar államszervezet

  • a törvényeket az országgyűlés hozta
    • évente, Pesten ülésezett
  • megmaradt a felsőtábla
  • az alsótábla
    • már nem a rendek, vagyis a nemesek, a polgárok és az egyháziak kaptak helyet
    • népképviseleti országgyűlés jött létre, vagyis az ország lakossága származástól függetlenül küldött megyénként képviselőket

o   377 választókörzetet alakítottak ki, ezek választották a képviselőket

  • azonban itt is volt korlátozás: nem szavazhattak a nők, a 20 éven alattiak és egy vagyoni határt is húztak, így a legszegényebbek sem

o   a legalább 100 forint éves jövedelemmel rendelkezők szavazhattak

  • Magyarország lakosságának 8%-a volt választó, ami a korabeli európai államok között viszonylag magasnak mutatkozik

o   korábban, amikor a nemesek küldtek képviselőket az ország lakosságának 1,6%-a szavazhatott

  • a végrehajtást a kormány intézte
    • a Magyar Kancellária, a Magyar Kamara és a Helytartótanács megszűnt
  • a király szerepe erősen korlátozódott
    • csak úgy hozhatott rendeletet, ha abba a kormány is beleegyezett

o   jobbágyfelszabadítás

  • a földesurakat az állam fogja kártalanítani
  • egy probléma akadt: a zsellérek
    • a zsellérek föld nélküli jobbágyok voltak, így az ő helyzetük nem változott
    • ők azt akarták, hogy a nemesi birtokokból földet osszanak nekik és ezért földfoglaló mozgalmakat indítottak
    • ezeket a Batthyány-kormánynak le kellett vernie

o   közteherviselés

o   a cenzúra eltörlése

o   az ősiség törvényének eltörlése

o   a nemzetőrség felállítása

o   unió Erdéllyel

 

A magyar hadsereg felállítása

 

-          Milyen követelése volt a márciusi ifjaknak a hadsereggel kapcsolatban?

o   hogy a magyar katonák térjenek haza

o   ebbe az uralkodó nem egyezett bele

-          a Barthány-kormány így önálló magyar hadsereg felállítását kezdte meg

o   az országgyűlés Kossuth kérésére megszavazott 200 000 újonc katona felállításához szükséges pénzösszeget (ez 42 millió forint volt)

 

A nemzetiségi kérdés

 

-          a nemzetiségekről általában

o   Mit jelent az, hogy „nemzetiség”?

  • azok a népek egy államban, akik kisebbségben vannak
  • nem ők az államalkotó nép

o   Magyarországon a 19. században

  • románok, szlovákok, szerbek, németek, horvátok
  • a magyarok voltak a legtöbben, de így is 50% alatti volt a létszámuk

-          a nacionalizmus

o   a nemzeti fejlődés általános európai eszmei áramlat volt, a felvilágosodás része

o   a francia forradalom révén terjedt el

o   az egyes népek, nemzetiségek számára fontossá válik, hogy kik is ők, elkezdik kutatni, fejleszteni nyelvüket, kultúrájukat

o   példák erre Magyarország történetéből

  • a nyelvújító mozgalom
  • magyar nyelvű regények megjelenése
  • a nemzeti könyvtár, múzeum, tudományos akadémia felállítása
  • magyar nyelvű színházak megjelenése

o   a nacionalizmus terjedése

  • kezdetben Nyugat-Európában jelentkezett, de pár évtized alatt elérte Közép-, majd Kelet-Európát, később más földrészeket is

-          a nemzetiségi kérdés

o   a probléma

  • nem csak a magyaroknál, hanem az egyes nemzetiségeknél is jelentkezett a nemzeti érzés
  • kezdetben nemzeti nyelvi és irodalmi mozgalmak jöttek létre
    • a románoknak is fontossá vált a román nemzeti nyelv használata, a román nyelvű színház, stb.
  • majd hamarosan politikai kívánalmakkal leptek fel, kollektív elismerést követeltek vagy éppen területi igényeket fogalmaztak meg

o   Hogyan vélekedtek a reformellenzékiek a nemzetiségi mozgalmakról?

  • a reformellenzékiek nem támogatták a nemzetiségi mozgalmakat, úgy gondolták a magyarságnak uralni kell ezeket a népeket
  • pl: 1844:II tc.: „az ország határán belüli iskolákban a közoktatási nyelv a magyar legyen”
    • ez azt jelenti, hogy a románoknak, szlovákoknak szintén magyarul kell beszélniük a közintézményekben

o   Hogyan reagálhattak erre a nemzetiségiek?

  • mivel a Batthyány-kormány sem szólt a nemzetiségekről, ezért 1848 tavaszán nemzetiségi mozgalmak bontakoztak ki
  • a szerbek, a szlovákok és a románok saját nyelvüket akarták használni
  • igényeiket a Batthyány-kormány visszautasította
  • a nemzetiségek szövetségesre ismertek a magyarok hátában a becsi kormányzatban és fegyvert ragadtak követeléseik kicsikarására

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet forradalom 7. osztály

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2013.blog.hu/api/trackback/id/tr915812329

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása