HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) iszlám (1) Iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) USA (1) usa (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

5.osztály_órai jegyzet_A birodalom válsága I.

2014.03.13. 19:39 priszlinger

A császárság 3. és 4. századában egyre több és különféle változás és probléma jelentkezett a birodalomban

 

Gazdasági tényezők

 

-          munkaerőhiány lépett fel

o   a rabszolga utánpótlás csökken

  • Mi az oka? Honnan szerezték a rabszolgák tömegeit?
  • a nagy háborúknak vége
  • Mi a következménye a rabszolgaságra? Beszerzési lehetőségükre?
  • drágábbak

o   A rabszolga-munkaerőt pótolni kell, hogyan történik ez meg, kik művelik a rabszolgák mellett a földeket?

o   bérlő-rendszer kialakulása

  • megjelennek a rabszolgák mellett a szabad bérlők
  • terményhányadot adtak a föld birtokosának
  • Elsősorban kik közül kerülhettek ki ők?
  • a felszabadított rabszolgák közül

-          Mit vont ez maga után a piac szempontjából?

o   a piacra termelés csökken

  • a bérlők magukat a rabszolgáknál sokkal jobban látták el

o   Mi a következménye ennek?

  • a kereskedelmi forgalom csökken
  • városok ellátása nehezebb, lakosságszámuk csökken
  • az emberek többsége önellátó nagybirtokokra költözik

-          az állam bevételei csökkennek

o   a kereskedelmi forgalom és a termelés csökkenése az államra is kihatott

  • a birodalom bevételei a háborúkból, a kereskedelemből apadtak
  • Mire mentek el vajon a legnagyobb kiadások?
  • a hivatalok és a hadsereg fenntartása

o   Hogyan próbálták a császárok növelni a bevételeiket?

  • újabb és újabb adókkal
  • ez a gazdaságot csak tovább lassította, hiszen az embereknél kevesebb pénz maradt, így kevesebbet is tudtak vásárolni

 

o   ekkor már Bizánci Birodalomnak nevezzük

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet 5. osztály Róma

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2013.blog.hu/api/trackback/id/tr795859172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása