HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) Iszlám (1) iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) USA (1) usa (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

6. osztály_órai jegyzet_Európa hatalmi viszonyai és az abszolutizmus

2014.03.18. 22:43 priszlinger

-          Európa hatalmi viszonyai átalakulnak

o   új országok emelkednek fel és süllyednek le, új rend alakul ki

  • a fejlett vidékeket centrumnak nevezzük, a fejletleneket perifériának
  • a Földközi-tenger vidéke elveszíti vezető szerepét
  • az európai kereskedelem, gazdasági élet súlypontja áthelyeződik a mediterrán térségből az atlanti partvidékre
  • Spanyolország és Portugália rövid időre nagyhatalommá vált, de mivel nem volt mögötte fejlett gazdaság a 16. század közepétől gyorsan hanyatlásnak indultak
  • Anglia, Németalföld, Észak-Franciaország lettek az új vezető vidékek
  • Velence elvesztette vezető szerepét

o   Közép-Európa speciális helyzetben volt

  • az élelmiszerárak drágulása nagy fellendülés lehetőségét teremtette meg a mezőgazdasági termelésre koncentráló régiónak
  • a mezőgazdasági terményeket a piacon nagyon komoly haszonnal lehetett értékesíteni
  • a régió mezőgazdasága a centrum nyersanyagellátójává vált
  • az iparcikkeket pedig a Nyugat-Európában rohamosan fejlődő manufaktúrák szolgáltatták Közép-Európába
  • ezt az európai kontinensen belül létrejövő speciális rendszert kontinentális munkamegosztásnak nevezzük
  • a törésvonalat Nyugat- és Közép-Európa között gyakorlatilag az Elba folyó jelenti ilyen szempontból, így szoktunk „Elbától nyugatra”, illetve „keletre” nevű régiókról is beszélni
  • Milyen problémát okozhat ez a rendszer Közép-Európa számára?
    • egyrészt a régióban az ipar továbbra sem fejlődött
    • másrészt ez a középkor merev társadalom és gazdaság meggyökeresedéséhez vezetett Közép-Európában, miközben Nyugaton már kialakultak a tőkés viszonyok

o   a parasztok szabad költözését gátolták a nemesek, az elviselhetetlenségig növelték a robotot, mivel a gabona értékessé vált a földesurak növelték a majorságot a jobbágytelkek kárára s itt ugyebár a jobbágyok dolgoznak robotban

 

-          a korlátlan királyi hatalom (abszolutizmus) kialakulása

-          az érett középkorban kialakult államhatalmi forma a rendi monarchia

o   az uralkodó a rendekkel együtt kormányozza az államot, amit rendi gyűléseken (parlament, országgyűlés) gyakorolnak

o   erre azért van szükség, mert az uralkodó egymaga nem rendelkezik elég bevétellel hogy az egész országot uralja, a belső egységhez és rendhez szüksége van a rendek támogatására

-          a korlátlan királyi hatalom kialakulása

o   a földrajzi felfedezések után megváltozik a helyzet, beindul a pénzforgalom, az uralkodók nagy bevételre tesznek szert, így a nemesség nélkül a királyi udvarból is uralni és irányítani tudják az államot

-          az abszolút monarchia jellemzői

o   az uralkodót sem az alkotmány, sem egyéb csoportok nem akadályozhatják a kormányzásban

o   a rendi gyűlést egyre ritkábban, majd egyáltalán nem hívja egybe

  • Franciaországban közel 300 évig nincs rendi gyűlés

o   csak az államnak van erőszakszervezete

  • a nemesi hadseregek ezáltal megszűnnek

o   nagy, állandó hadsereg alakul ki

  • az abszolutista államok bevételeiknek kétharmadát hadi kiadásokra költötték

o   a királytól függő szakképzett hivatalnokréteg megszervezése

  • erre szintén nagy szükség van, hiszen így az uralkodó a nemesek nélkül, gyakran polgári származású hivatalnokokkal maga tudja irányítani államát
  • ezt idegen szóval bürokráciának nevezzük

-          az abszolutizmus a legtöbb nyugat-európai országban kialakult

o   Spanyolországban, hiszen ide áramlott be először a legtöbb nemesfém, így itt volt lehetősége II. Fülöpnek kiépíteni az abszolút monarchiát

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet 6. osztály abszolutizmus

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2013.blog.hu/api/trackback/id/tr325868734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása