HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) iszlám (1) Iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) USA (1) usa (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

7. osztály_órai jegyzet_A monopóluiumok + Az átalakuló társadalom I.

2014.04.02. 21:31 priszlinger

-    a második ipari forradalom győztesei
o    az átrendeződő világgazdaság új és növekvő súlyú vezető hatalmai Németország és az Amerikai Egyesült Államok

-    megváltoztak a vállalkozások is
o    az új befektetésekhez sokkal nagyobb tőkemennyiségre volt szükség, mint azelőtt
o    megszaporodtak a részvénytársaságok, amelyek több különböző helyről szerezték tőkéjüket, akár több országból, így multinacionális vállalatok jöttek létre
o    a szabad piaci keretek között csak a tőkék összeolvadásával kialakult nagyvállalatok, a monopóliumok maradtak talpon
o    a tőke összevonása során a vállalatok és vállalkozások száma is csökkent, a kisebbek megszűntek vagy beolvadtak a nagyobbakba
-    Hogyan néztek ki ezek a létrejövő nagy monopóliumok?
o    a mamutvállalatoknál a hagyományos családi vezetés helyébe a menedzser irányítás lépett
    a tulajdonos eltűnt, személytelenné vált, a vállalat élére hivatásos szervezők, műszaki és közgazdasági szakemberek léptek
o    a részt vevő vállalatok megegyeznek a piac felosztásában, az árakban-bérekben, a verseny korlátozásában
o    a monopóliumok gyakran fejletlenebb országokban fektették be pénzüket
    itt jóval kevesebb munkabért kellett fizetni
    a nyersanyag helyben volt, nem kellett szállítani, ugyanott el lehetett adni a terméket
    így óriási nyereségre tettek szert a monopóliumok és a fejlődő világ számára is előnyös volt egy ilyen befektetés
-    a legnagyobb vállalatok
o    General Electric
o    Royal Dutch Shell
o    Siemens
o    Standard Oil

Az „emberiség” megváltozása: új társadalom, új eszmék, új életmód

Ismétlés – Az ipari forradalom hatásai

-    nagy népességnövekedés
o    a városi népesség különösen nagy mértékben nő
-    a munkakörülmények
o    forrás és képek a gyerekmunkáról
-    a munkások helyzete
o    hosszú munkaidő
    akár 16-18 óra egy nap
o    kevés fizetés
o    veszélyes munkakörülmények
    zárt, rossz levegőjű helyiségek, monoton munka
o    nincs biztosítás
    a 20. századig nincs nyugdíj
o    rossz lakhatási körülmények
    a város szegénynegyedeiben összezsúfolódva éltek nagyon sokan
o    gyerekmunka
    a gyerekeknek és a nőknek kevesebbet fizettek, így a profitorientált világban megérte őket alkalmazni

A munkásmozgalom

-    a 19. század második felében a munkások kezdik megszervezni magukat, hogy céljaikért közösen lépjenek fel
-    géprombolások
o    az első, spontán reakciói a munkásoknak a gépromboló mozgalmakban jelentek meg
    úgy gondolták, hogy a gépek elveszik előlük a munkát
    hiszen egy-egy gép sok ember munkáját el tudja végezni, akiket így el lehet bocsátani
-    ezt követően megjelenik a munkások átgondoltabb szerveződése
o    a gyárakban szakszervezetek alakultak, akiknek a munkások érdekeinek képviselete volt a feladatuk
o    az egyes országokban a szakszervezetek összefogtak, hogy ilyen szinten is harcoljanak a munkások érdekeiért
    óriási taglétszámmal rendelkeztek
o    munkáspártok alakultak
    az első munkáspárt az 1875-ben alakult Német Szociáldemokrata Párt
    egyszerű beszédmódjuk nagy vonzerőt jelentett
o    összefoglalóan a munkások politikai fellépését, szerveződését munkásmozgalomnak hívjuk
-    Milyen követeléseket fogalmazhattak meg a szakszervezetek és a munkáspártok?
o    magasabb fizetés
o    jobb munkakörülmények
o    kevesebb munkaidő
o    a gyerekmunka eltörlése
o    a biztosítás bevezetése
o    az általános választójog bevezetése
    ekkor a legtöbb európai államban a nők mellett a szegényebb rétegek is ki voltak zárva a választójogból
    ha mindenki választójogot kap, akkor a munkáspártok jó eséllyel indulnak a választásokon, képviselve a munkástömegeket
-    a munkásmozgalom egyik fő jellemzője a munkások érdekének érvényesítése mellett az internacionalizmus
o    nemzetek felettiséget jelent
o    a munkások a különböző országokban hasonló helyzetben voltak, egy angol munkás sokkal inkább tartozott egy közösségbe egy német vagy spanyol munkással, mint egy angol lorddal vagy polgárral
o    ezért a munkásmozgalom azt mondta, hogy nem nemzetben kell gondolkozni, hanem társadalmi osztályokban: a világtörténelem a különböző osztályok (polgárság, munkásság, parasztság) küzdelméből áll, nem pedig a nemzetek küzdelméből

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet 7. osztály

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2013.blog.hu/api/trackback/id/tr305891235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása