HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) Iszlám (1) iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) USA (1) usa (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

7. osztály_órai jegyzet_Az imperializmus kora

2014.04.18. 16:46 priszlinger

-    az imperium latin szó, terjeszkedő nagybirodalmat jelent
-    a 19. század végének, 20. század elejének időszakát azért nevezték imperializmus korának, mert több nagy, terjeszkedő nagybirodalom alakult ki
o    Anglia, USA, Franciaország, Németország, Japán, Oroszország
-    Hogyan tudnak terjeszkedni ezek az országok?
o    új területeket szereznek meg
-    Hol szereznek területeket?
o    nem Európában, hiszen Európa „tele van”, hanem más földrészeken: Afrikában, Ázsiában, Óceániában
o    az imperializmus korát gyarmatosítás korának, vagy a világ felosztásának is nevezzük
-    Miért gyarmatosítottak ezek az országok?
o    egyrészt dicsőség az országnak
    a gyarmati terjeszkedés gyakran egy hatalmi versenyhez tartozott
    még a gazdaságilag teljesen használhatatlan sivatagi területek, ahol egy-két beduin élt is nagy dicsőséget jelentettek az adott országnak, melynek sajtója nagy győzelemként számolt be a területek megszerzéséről
o    civilizációs küldetés
    a fehér fajt felsőbbrendűnek vélő nyugati kultúra a civilizáció áldásait is elvitte a harmadik világ népeinek
    ez jelentette egyrészt a kereszténységet
    másrészt gyógyszereket, gépeket
o    gazdasági okok
    a nagyhatalmak új nyersanyagforrásokat és piacokat kerestek

Feszültségek a századfordulón

Küzdelem a gyarmatok újrafelosztásáért

-    a gyarmati versengés hatására a századfordulóra elfogytak az ismeretlen területek, a világ felosztása a nagyhatalmak között befejeződött
-    Mi okozhatott feszültséget?
o    egyes államok többet szerettek volna
-    Mit gondolunk melyik állam lehetett, aki többet akart?
o    Németország
    Németország új állam, csak 1871-ben alakult meg, így csak a gyarmati versengés végébe kapcsolódhatott be
    pár kevésbé jelentős afrikai gyarmatot tudott csak megszerezni
    európai helyzete sem segítette a gyarmatosítást: míg Oroszország vagy az USA szárazföldön is tudott terjeszkedni, a spanyolok és az angolok tengeri nagyhatalomként egyből a gyarmatokra hajózhattak, Németország Európa közepén, kezdetben kis flottával nem indult jó esélyekkel
o    Miért akarhatott Németország többet, mint amit kapott?
    mert közben Németország óriási gazdasági fejlődésen ment keresztül és a világ egyik legfejlettebb állama lett
    vas- és széntermelésben Európa élére került
    az ipari termelésben utolérte az USA után második Angliát
    a kivitel megháromszorozódott
o    II. Vilmos német császár kiadta a jelszót: „Feladatunk a világpolitika, célunk a világhatalom, eszközünk a flotta.”
    a világ második legerősebb hajóhadát hozta létre pár évtized alatt

A francia-német ellentét

-    Mi az alapja ennek az ellentétnek a korszakunkban?
o    1871-ben volt egy francia-német háború, amit a németek nyernek
-    Mit kapnak ekkor a németek?
o    Elzász és Lotaringia területét
o    Miért fontosak ezek a területek?
    nagy szén és vasérc lelőhelyek, amik a nehézipari termelés legfontosabb alapanyagai, így a korszakban rendkívül fontos, hogy ki birtokolja ezeket a területeket
    a német ipar egyik központjává válnak
o    a franciák kijelentik, hogy Elzász és Lotaringia megszerzése alapvető céljuk
o    így a német-francia ellentét komoly feszültséget jelentett Európa közepén

A Balkán, a „puskaporos hordó”

-    a Balkán mindig is fontos terület volt a nagyhatalmak számára
o    a Boszporusz és Dardanellák tengerszorosa, aki azt birtokolja, az ellenőrzi a Fekete-tengeri kereskedelmet
-    Melyik nagyhatalmak pályázhatnak erre?
o    az Oszmán-Török Birodalomé a szoros ekkor
o    az oroszok mindenféleképpen akarnak egy déli tengeri kijáratot
o    Anglia, mint a világ tengereinek ura mindent szeret ellenőrizni
o    a Monarchia a Balkán felé tud terjeszkedni, így ők is érdekeltek minden történésben
-    Melyik hatalom uralja ekkor a Balkánt?
o    a törökök
     „Európa beteg emberének” nevezték ekkor
    az Oszmán Birodalom már túl volt fénykorán, komoly belső gazdasági és társadalmi problémái voltak
o    mindenki a koncra vár, hogy területeket szerezhessen itt
    Oroszország
    a Monarchia
    és a kis balkáni népek, melyeket szintén elért a nacionalizmus: szerben, bosnyákok, albánok, bolgárok
•    Görögország a 19. század első felében már kivívta függetlenségét
o    a sok konfliktusforrás miatt nevezzük a korszakban és sajnos azóta is a Balkánt „puskaporos hordónak”
-    Nézzük a legfőbb eseményeket itt!
o    a Monarchia elfoglalta Bosznia-Hercegovinát
o    az első Balkán-háború, 1912-13
    Szerbia, Bulgária és Görögország az 1910-es évek elején úgy érezték, hogy eljött az idő nemzeti területeik kikerekítésére
    a törökök eléggé gyengék voltak, a Monarchia és Oroszország egymással volt elfoglalva
    a kis népek szövetsége gyors győzelmet aratott Törökország felett
    a törökök szinte teljesen kiszorultak a félszigetről
o    második balkán háború, 1913
    Bulgária nem elégedett meg az első balkán-háborúban szerzett területével és korábbi szövetségesei, a szerbek ellen fordult
    Bulgária katasztrofális vereséget szenved, így a határokat újra átírják
-    a Balkánon tehát sok nagyhatalom volt jelen és folyamatos háborús konfliktusok voltak a félszigeten a 20. század első felében
o    egy ilyen balkáni konfliktusból robbant ki az első világháború is

Szövetségi rendszerek kialakulása

-    hatalmas fegyverkezési verseny kezdődött
o    ennek része volt a szövetségekbe tömörülés, hiszen így még erősebbnek érezhette magát egy ország
o    ekkor már nem államok, hanem szövetségek közti konfliktusokról beszélhetünk
-    két szövetségi rendszer alakult ki
o    az antant
    Anglia, Franciaország, Oroszország
o    a központi hatalmak
    Németország, Osztrák-Magyar Monarchia, Olaszország

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet imperializmus 7. osztály

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2013.blog.hu/api/trackback/id/tr86050895

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása