HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) Iszlám (1) iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) usa (1) USA (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

5. osztály_órai jegyzet_Az evolúció_befejezés

2013.09.19. 21:12 priszlinger

Az evolúció

 

A beszéd kialakulása

 

-          semmilyen régészeti leletünk nem lehet a nyelvvel kapcsolatban, a beszéd nem tud megkövülni, hogy aztán kutatók évezredekkel később kiássák

  • ezáltal a beszéd megjelenése kapcsán sok a bizonytalanság

-          Milyen változás történt és hol történt ez a változás, hogy az ember képes a beszédre?

  • a torok, a száj, a fül: a tudósok szerint a neandervölgyiekben már megjelennek azok a változások ezekben a szervekben, ami a mai emberre jellemző

 

-          De mi a helyzet a siket emberekkel? Ők nem tudnak beszélni, de mégis komoly, összetett kommunikációra vagyunk képesek velük, vagyis nem is a beszéd, hanem a kommunikáció a fontos a számunkra.

  • ez azt jelzi, hogy nem csak a szájra vagy a torokra van szükségünk, ahhoz, hogy úgy beszéljünk, ahogy tudunk, hanem az agyunkra is
    • így azt mondhatjuk, hogy a kommunikáció szempontjából nem a torok, hanem az agy a legfontosabb szerv
  • Vajon a majmok, akik nem tudnak beszélni, tudnának-e úgy kommunikálni, mint az ember?
    • egy Washoe nevű csimpánz  volt az alanya Allan Gardner pszichológus kísérletének, amiben arra kereste a választ, hogy meg tudja-e egy csimpánz tanulni az amerikai jelnyelvet, amit a siketek használnak
    • Washoe 5 évesen kezdteb tanulni a jeleket és hihetetlen fejlődést produkált: élete végén 300 jelet ismert
    • viszont Washoe mégsem tudott mindent: ugyanis nem tudott egyszerre több jellel kommunikálni, legfeljess 2-3 jelet tudott összeilleszteni
      • tehát lehet, hogy ismerte a bol, az alma, a menni, a venni, a tegnap szavakat, de nem tudta kifejezni azt a mondatot, hogy „Tegnap elmentem a boltba almát venni.”
      • ezt már egy 2-3 éves gyerek meg tudja csimnálni
      • a kísérlet végső eredménye tehát az lett, hogy hiába tudnak sok jelet megtanulni a legokosabb csimpánzok, az agyuk nem olyan fejlett, mint az emberé, mert az összetett kommunikációra nem alkalmasak, vagyis mondatokat, nyelvtani elemeket már nem tudnak használni
        • számunkra az a fontos, hogy ezek szerint az emberi agy az evolúció során valamikor megváltozott és kifejlődött az összetettebb kommunikációra való képesség

 

-          Próbáljuk akkor megvizsgálni az emberelődök agyát!

  • ez nagyon nehéz, ugyanis maradtak fenn koponyadarabok, de az agyak mind lebomlottak, a koponyából pedig az agy szerkezetére nem nagyon lehet következtetni
  • de a tudomány végül mégis talált egy választ, ez pedig az ER 1470-es számú csontvázlelet
    • ez egy 1,9 millió éves „ügyes ember” csontváz, ami jelenleg a legrégebbi „ügyes ember” leletünk
    • Ralph Hollyway vizsgálta meg a 750 cm3-es koponyát és egy érdekes felfedezésre jutott
    • a koponya bal oldala nagyobb, erősebb volt, mint a majmok koponyájának ez a része
      • ez a mai ember agyának az a része, ami felelős a kommunikációért és a beszédért (Broca’s area)
      • az, hogy ki tudjuk mondani a mondatokat, egymás után illessztjük a szavakat csak ezzel működik
      • akinek ez a része az agyában sérül, az nem tud rendesen beszélni, ezt a betegséget afáziának hívjuk
      • tehát az „ügyes ember” már nagy valószínűséggel képes lehetett az olyan összetett kommunikációra, mint a ma élő ember

 

Az evolúció menete - összefoglalás

 

-          az evolúció egy hosszan tartó folyamat, ahol kis lépéseken keresztül, hosszú évmilliók alatt alakult ki a mai ember

-          a két lábon járás

  • sok változást az emberiség történetében környezeti változások idéztek elő
  • a természetben következhetett be egy változás több millió évvel ezelőtt: akkor is egy felmelegedés történt, kevesebb csapadék esett, a klíma szárazabbá vált
  • Hogyan alakította ez ki a két lábon járást az ember ősénél?
    • az emberek elődei kezdetben még a fákon éltek, itt találták meg élelmüket
    • így az emberek elődeinek nem volt elegendő táplálék a fákon, le kellett ereszkedniük és a talajon is élelem után kutatni
    • az afrikai magas füvű szavannákon fel kellett emelkedniük, hogy belássák a környéket
    • így alakult ki fokozatosan a két lábon járás

-          Miért alakultak át a kezek?

  • miután az emberek elkezdtek felegyenesedve, két lábon járni felszabadultak a kezeik és lassan finom mozgásra, tárgyak megfogására is alkalmasak lettek

-          ezt követte az agy fejlődése

  • az ember a kezek szabadon válásával elkezdte a természetben található tárgyakat eszközként használni, majd eszközöket készíteni
  • ez a folyamat az agyat fejlesztette, hiszen ezzel a szervvel tudunk új ötletekre rájönni

-          a beszéd az emberré válás végső fázisában jelent meg

  • az agy fejlődése vezethetett el a beszéd kialakulásához

Szólj hozzá!

Címkék: evolúció jegyzet 5. osztály

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2013.blog.hu/api/trackback/id/tr215524297

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása