HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) Iszlám (1) iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) USA (1) usa (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

5. osztály_jegyzet_Az evolúció II.

2013.09.18. 12:01 priszlinger

Két lábon járás

 

-          a tanzániai Laetoli nevű lelőhelyen az ősember lábnyoma vésődött kőbe, ami a kutatók számára sok információval szolgáló forrás

  • itt két déli majom lábnyomot találtak meg
  • e mellett az egyes emberelődök és a „déli majom” láb- és medencecsontjainak vizsgálatából lehet megállapítani a két lábon járás megjelenésének idejét
  • a „déli majmok” az első emberelőd faj, amelyik két lábon járt

 

Eszközhasználat

 

-          Hogyan is készítették az ősemberek az első szerszámukat?

  • először is vettek egy követ, ami nagyjából elfért a markukban
  • majd vettek egy nagyobb követ és elkezdték a kisebbet ezzel ütögetni, amiről lepattogzottak darabok
    • ehhez anatómiailag is fejlettnek kellett lenni és tehetség, ügyesség is kellett hozzá
  • 3 féle szerszám jött így létre:
    • kalapácskő: ezt használja ütésre
      • ezt önmagában is lehetett használni, példéául ha van egy csont, amiből meg akarja valaki szerezni a velőt, akkor ezzel feltöri
      • szakóca: lepattogzott a tetejéről pár lemez, így élesebb lett a pengék
        • kutatók őskori svájci bicskának is nevezik, mert nagyon sok mindenre használták
          • koncentráltabb ütést lehetett vele kifejteni, miközben az ember erősen tudja tartani a markában
          • jó lehetett egy nagyobb állat bőrének lenyúzására, végtagjainak levágására, növényeket, de fát is megmunkáltak vele
            • ezt a mikroszkopikus nagyításokból, rajta maradt anyagdarabkákból tudjuk
            • úgy tűnik hihetetlen népszerű volt, nagyon sok ilyet találtak a kutatók
      • a lepattogzott lemezek vágásra lehettek jók
  • Mikor jelentek meg az első szakócák?
    • 2,6 millió éves kőszerszámok a legrégebbről ismert kőszerszámok, amik egy etiópiai lelőhelyről kerültek elő

 

-          Használtak-e a főemlősök szerszámokat?

  • a válasz: igen
  • csimpánzok és a termeszek
    • a csimpánz egy ágat egyenesre hámoz és bedugja a termeszvárba, a termeszek megtámadják az ágat, a majom kihúzza és lenyalja az ágat
  • csimpánzok diót is törnek
    • sok csimpánz él olyan környezetben, ahol sok dió található és a dió hasznos energiaforrás
    • egy fahasábon vagy kövön egy kalapácsként használt kővel, mivel a dzsungelben nincs sok alkalmas fahasáb vagy kő gyakran vissza is térnek a diókkal ugyanarra a helyre
    • ez talán az egyetlen dolog, amire a csimpánz a kicsinyét is megtanítja
  • Meg tudjuk-e tanítani a majmoknak az ősember szerszámkészítését? Képesek-e rá agyban?
    • a kísérletek alanya egy bizonyos Kanzi nevű, 1980-ban született bonobo volt
      • a bonobo a csimpánzok közeli rokona
      • az ember ujjai (rövidebb ujjak és nagyobb hüvelykujj) alkalmasabbak két kő egymáshoz ütéséhez, mert a csimpánz, ha hosszú ujjait körbetekeri a kövön magát üti meg vele
      • Kanzi végül kis távolságról hozzávágta az egyik követ a másikhoz, ami nagyjából hasonló eredményre jutott így, mint az ősembernél
      • vagyis hasonló agyi felkészültsége van, csak más anatómiával, más technikával oldotta meg a kérdést
  • konklúzió:
    • a szerszámkészítés még nem igényelt nagyobb agyi kapacitást, mint a ma élő csimpánzoké, de az emberelődök viselkedésének evolúciójában fejlődés volt
    • de van fontos különbség is majmok és emberek között
      • a majmok főleg szerves anyagokból készült szerszámokat használnak: fa, levél
      • az ember a fa mellett követ, fémeket is használ nyersanyagként
      • a majmok csak használnak szerszámokat, míg az ember készít is

 

Tűzhasználat

 

-          Mire használhatta az ősember a tüzet?

  • meleget ad
  • megsüti az ételt
  • a vadállatok ellen védelmet biztosít
  • fényt ad
  • közösségteremtő ereje van

-          Hogyan tudott az ősember tüzet gyújtani?

  • kezdetben valószínűleg a természetben találkozhatott a tűzzel és így ismerhette ki jellemzőit
  • Hogyan találkozhatott a természetben tűzzel?
    • villámcsapás után
    • vulkánkitörésnél
    • nagy szárazság idején kialakulhatnak könnyen erdőtüzek

-          később maga is megtanult tüzet csiholni

Szólj hozzá!

Címkék: evolúció jegyzet 5. osztály

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2013.blog.hu/api/trackback/id/tr425522074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása