HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) Iszlám (1) iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) USA (1) usa (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

7. osztály_órai jegyzet:A francia forradalom kitörése

2013.10.02. 19:18 priszlinger

Előzmények

 

-          a parasztság nehéz helyzete

  • a király az adóreformok alkalmával leginkább a parasztságot érintő fejadót növelte, ami elégedetlenséget váltott ki
  • a népességnövekedés elsősorban a parasztságot érintette és a paraszti birtokok ennek hatására nagyon felaprózódtak
  • így a parasztság egyre nehezebb helyzetben élt, egyre gyakoribbak voltak az éhínségek

 

-          a forradalom kitörésének közvetlen okai

  • az 1788-89-es tél különösen kemény volt
    • a parasztságot katasztrofálisan érintette
    • az éhínség komoly elégedetlenséget szült
  • az észak-amerikai függetlenségi háború
    • a francia államkasszából ez nagyon sokat kivett
    • az államcsőd elkerülhetetlenné vált
  • Mit tud tenni ilyen helyzetben az uralkodó?
    • az uralkodó 1788-ban összehívta a rendi gyűlést 1614 után

 

A rendi gyűlés 1789-ben

 

-          az uralkodó 1788-ban összehívta a rendi gyűlést

  • Mi az a rendi gyűlés?
    • az abszolutizmus előtti államforma a rendi monarchia volt, ahol a király és a rendek együtt gyakorolták a hatalmat, úgy hogy egy rendi gyűlésen (országgyűlésnek vagy parlamentnek is nevezhetjük) találkoztak
  • Mi történt a rendi gyűléssel az abszolutizmus időszakában?
    • az uralkodó egyszerűen nem hívta össze, mert elég bevétele volt ahhoz, hogy egyedül irányítsa az államot, nem kellett a rendek érdekeit is figyelembe vennie
  • 1789-ben a fentebb részletezett okok miatt XVI. Lajos összehívta a gyűlést
    • mindezt 1614 után először tette francia uralkodó, tehát 175 év után
    • ezért utána is kellett nézniük ekkor az iratokban, hogyan is működik maga a gyűlés

 

-          a francia rendi gyűlés felépítése

  • az első rend a papság volt
  • a második rend a nemesség
  • a harmadik rendbe elsősorban a polgárság tartozott, de ide sorolták a városi nincsteleneket és a szabad parasztokat is
  • a rendi gyűlés működése
    • mind a három rendnek egy-egy szavazata volt
    • a harmadik rendet így az első két rend együttműködése mindig ki tudta zárni a döntési folyamatból

 

-          az 1789-es rendi gyűlés

  • a harmadik rend váratlan lázadása
    • a harmadik rendbe a felvilágosodás elveit magukénak érző, radikális személyek kerültek
    • mivel úgy érezték, hogy ők képviselik Franciaország lakosságának 90%-át, de a két másik rend el tudja érni, hogy leszavazzák őket kijelentették, hogy a rendi gyűlést nemzetgyűléssé alakítják át
      • a nemzetgyűlés azt jelenti, hogy nem rendekben gondolkoznak, hanem az ország ügyeiről az egész nemzetnek kell dönteni
      • Kik alkotják ezt a nemzetgyűlést?
        • hát ők maguk, hiszen ők képviselik a parasztokat, a városiakat, a lakosság nagy többségét
        • Mit csinál a nemzetgyűlés?
          • kidolgozza az ország alkotmányát
  • az uralkodó megpróbálja megakadályozni ezt
    • javítási munkálatok miatt a király bezáratta az üléstermet
  • a nemzetgyűlés a közeli labdaházba vonult és itt folytatták megkezdett munkájukat
    • a labdaház egy csarnok volt, ahol a korban egy tollaslabdához hasonló játékot játszottak
    • a harmadik rend úgy határozott, hogy addig üléseznek, míg Franciaországnak alkotmányt nem hoznak
    • tehát fel sem merül, hogy a fennálló rendszert reformálják meg, hanem egy teljesen új rendszert akarnak létrehozni
    • nagy hatással lehetett rájuk az amerikai alkotmány
    • a franciaországi polgári szalonokban az újságokból, röpiratokból a világ dolgai iránt érdeklődő polgárok részletesen végigkövették az amerikai alkotmányozási folyamatot, ami mindössze két évvel korábban, 1787-ben hozta meg alkotmányát
    • a másik két rend is csatlakozott a nemzetgyűléshez, tehát nemesek és a papság is részese volt

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet francia forradalom 7. osztály

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2013.blog.hu/api/trackback/id/tr855548094

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása