HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) iszlám (1) Iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) USA (1) usa (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

5. osztály_órai jegyzet_Nagy Sándor I.

2014.01.10. 21:00 priszlinger

Makedónia felemelkedése

 

-          a makedónok egy, a Balkán-félsziget északi részén élő népcsoport volt

  • a göröghöz hasonlít a nyelvük, a görögök rokonnépe

-          II. Philipposz uralkodása alatt, a Kr. e. 4. században kezdődik a fénykoruk

  • Philipposz a makedón hadsereget nagyon megerősítette
    • kialakult a makedón falanx
      • újítása a katonák fegyvere volt: nagyon hosszú dárdát, a szarisszát használták
      • hatékony ostromgépeket alkalmaztak
      • erős volt a makedónok nehézlovasság is

-          Philipposz megpróbálta kiterjeszteni hatalmát a görög városállamokra

  • Milyen helyzetben vannak a görög városok ekkor?
    • vége a görög fénykornak
    • egymás elleni háborúkban gyengülnek meg
      • Athén, Spárta és Théba is csak rövid ideig tud felülemelkedni a másik kettőn
  • a makedón hadsereg Kr. e. 338-ban könnyedén győzte le a nem egységes görög haderőt
    • a görög városok a makedón birodalom részévé váltak
    • a kor legfejlettebb kézművesei a görögök voltak, a legfényesebb kultúrát, építészeti teljesítményeket, filozófusokat a görögök adták – Philipposz ezt jól tudta, saját fiát is Athénban taníttatta
    • Philipposz a görögöket nem egy legyőzött ellenséges népként, hanem szövetségesként kezelte

-          Philipposz ez után döntést hozott a Perzsa Birodalom elleni hadjáratról

-          ekkor azonban váratlanul meghalt II. Philipposz, Kr. e. 336

  • lánya lakodalmán mérgezték meg
  • Ki lehetett a gyilkos? – nem tudjuk biztosan
    • elhagyott felesége, akitől Alexandrosz is született
    • a perzsák, félve a hadjárattól
    • makedón előkelők
    • Alexandrosz is felmerül, de a történettudomány ezt egyértelműen kizárja

-          utóda fia, Nagy Sándor vagy görög nevén Alexandrosz

  • egyedüli kijelölt örökös
    • egy szellemi fogyatékos féltestvére volt
    • 20 évesen került hatalomra
  • nevelése
    • klasszikus görög, testi és szellemi nevelés
    • a híres filozófus, Arisztotelész is volt a nevelője
    • már apja uralkodása alatt részt vett az állam irányításában, így hatalomra kerülésétől magabiztosan intézte azokat
  • jelleme: ellentmondásos
    • megoldotta a „gordiuszi csomó feladványát”
    • Gordiuszban egy szekérrúdra volt kötve egy kötélből egy nagy csomó, amit senki sem tudott kibogozni
    • lényegében egy ókori matematikai fejtörő volt
    • a legenda szerint, aki megoldja az lesz Ázsia ura
    • Sándor kardjával kettévágta a csomót
      • személyisége kettőssége jól megmutatkozik itt
        • egyrészt ötletes, határozott, kreatív, a problémát megoldó személy
        • másrészt hirtelen, agresszív

-          trónra kerülése utáni intézkedései jelzik államférfiúi felkészültségét

  • meggyilkoltatja apja új feleségét és annak gyerekét
  • a hűtlennek tartott előkelőket is kivégeztette
  • több helyen is makedónellenes felkelés van készülődőben, de Sándor hadseregével erőt demonstrálva csírájában fojtotta el ezeket

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet 5. osztály II. Nagy Sándor Makedónia Philipposz

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2013.blog.hu/api/trackback/id/tr355751865

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása