HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) Iszlám (1) iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) USA (1) usa (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

6. osztály_órai jegyzet_A reformáció II.

2014.03.29. 09:28 priszlinger

-          a reformáció irányzatai

o   Luther kezdetben csak a keresztény egyházat akarta megváltoztatni, átalakítani, de végül a keresztény egyházon belül egyházszakadás következett be

  • ebben szerepe volt annak is, hogy a pápa 1520-ban kiközösítette, és eretneknek nyilvánította Luthert
  • a korábbi gyakorlathoz ragaszkodók alakították a katolikus egyházat
    • főleg Dél-Európában, Bajorországban, Lengyelországban maradt erős
  • élén a pápa áll
  • az új irányzatokat protestáns egyházaknak nevezzük
    • protestálni azt jelenti tiltakozni, Lutherék tiltakozására utal a kifejezés
  • azonban a lutheri elveket vallók között is hamar nézeteltérések alakultak ki egyes kérdésekben
    • végül négy nagyobb protestáns egyház jött létre

o   evangélikus irányzat

  • Luther elveinek követői az evangélikus irányzatot alakították meg
  • az északi és a középső német területeken és Skandináviában terjedt el
  • főleg a fejedelmek és a gazdagabb nemesek körében terjedt, akik az egyházi birtokokra szerették volna rátenni a kezüket, ha már egyházra nincs szükség

o   református irányzat

  • az azt elindító lutheri irányzatból indult ki, a vallás kiterjesztője Jean Calvin, magyarosan Kálvin János volt
  • Kálvin nem volt felszentelt pap, csupán a párizsi egyetem teológia tanára volt, de nézetei miatt Genfbe kellett menekülnie
  • jellemzői
  • Kálvin egyszerű és szegény egyházat hozott létre

o   olcsó, ésszerűen berendezett egyház, a templomok pompájával élesen szembefordulnak

  • a kálvinizmusra jellemző hívő a nem kételkedő és nem alkuvó ember, aki fáradhatatlanul dolgozik azon, hogy betöltse azt a hivatást, amire Isten megteremtette

o   a vagyont nem az élet élvezetére kell fordítani, hanem a közösség és az egyén javára újból befektetni

  • elterjedése a polgárság körében volt a legnagyobb és a legvárosiasabb területen, Svájcban, Németalföldön és Franciaország egyes részein, majd később Magyarországon is

o   újrakeresztelkedők irányzata

  • mint minden egyházi reformmozgalom idején kialakult egy irányzat mely a vagyoni egyenlőségek megszüntetését tűzte ki célul
  • főleg a népi tömegek, a parasztság körében terjedt
  • azt gondolták, hogy az ember csak felnőtt fejjel dönthet tudatosan a hite mellett, így akkor keresztelkedtek meg, innen a név (valójában nem újrakeresztelkedtek, csak felnőtt korban)

o   szentháromságtagadó vagy unitárius irányzat

  • az egyistenhit nevében megkérdőjelezték Krisztus isteni voltát és a Szentlélek létét
  • hasonlított a kálvinizmushoz, szintén a polgárság körében terjedt
  • vezetőjét, a spanyol orvos Miguel Servetot Calvin végeztette ki
  • elterjedése: Lengyelországban és Erdélyben alakult ki unitárius közösség

 

-          katolikus megújulás

o   a katolikus egyház természetesen nem nézhette tétlenül a reformáció folyamatát, reagálniuk kellett

  • erőszakosan is fel lehetett lépni
  • az inkvizíció felélesztése

o   egyházi törvényszék, melynek feladata volt az eretnekek kinyomozása és megbüntetése

  • érvekkel
  • jezsuita rend létrehozása

o   egy speciális szerzetesrend, melynek célja a hívek visszahódítása a katolikus egyház számára

o   rendkívül tanult, művelt, a Bibliát nagyon pontosan ismerő szónokok voltak

o   anyanyelven prédikáltak

o   ők a pápaság diplomatái, a fejedelmi és földesúri udvarokban is jelen voltak

o   magas színvonalú iskolahálózatot hoztak létre

o   ők azok, akik fel tudják venni a versenyt a protestáns prédikátorokkal

rettegettek voltak, mert egy idő után megkapták az inkvizíció működtetésének

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet reformáció 6. osztály

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2013.blog.hu/api/trackback/id/tr635884197

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása