HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) iszlám (1) Iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) USA (1) usa (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

7.osztály_órai jegyzet_A Bach-rendszer Magyarországon

2014.04.27. 11:29 priszlinger

-          Magyarország a Habsburg Birodalom része

o   az a birodalom, mely javarészt történelmi véletlenek összjátékaként született, sok népet egyesített egy dinasztia uralma alatt 1848/49-ben válaszúthoz érkezett

o   két fontos kérdés előtt állt a birodalom

  •   hogyan viszonyuljon a század nagy eszméihez: a liberalizmushoz és a nacionalizmushoz
  •          eddig szigorúan felléptek ellene
  •          az 1848 előtti időszakban Klemens von Metternich herceg alapelvei szerint jártak el
  •          úgy vélték, hogy a soknemzetiségű birodalom végét jelentené, ha nem lépnének fel a nemzeti törekvések ellen
  •          a gyakorlati kérdés, hogy vezessenek-e be alkotmányt, amely korlátozza az uralkodót is vagy abszolutizmus működjön
  •   a másik kérdés, hogy egységes, központosított birodalmat hozzanak-e létre, vagy az egyes részeknek (Magyarországnak, Csehországnak, Horvátországnak) legyen-e nagyfokú önállósága
  •          a központosított államot centralista államnak nevezzük, a tagállamok nagy önállóságát föderalizmusnak
  •          eddig Magyarországon működött külön országgyűlés, és a vármegyék is sok mindenben önállóan dönthettek

-          a döntés: centralizáció és abszolutizmus

o   a korszak a nevét a belügyminiszterről, Alexander Bach báróról kapta

  •   Alexander Bach építette ki a szabadságharc utáni Magyarországon folytatott osztrák politikai rendszert

o   Mi lehetett az érv a mellett, hogy Magyarországon abszolutizmust vezetnek be?

  •   a Habsburg-ház trónfosztásával Magyarország maga rombolta le önrendelkezéshez való jogát, így a császár korlátok nélkül, szabadon dönthet sorsáról

 

-          Hogyan működött az abszolutizmus?

o   nincs alkotmány, az uralkodó és közvetlen kormányzata dönt a kérdésekben - a rendszer központjában Ferenc József állt

  •   Ferenc József ekkor nagyon ambiciózus huszonéves fiatalember
  •   Ferenc Józsefet anyja, Zsófia főhercegnő határozott, abszolút uralkodónak nevelte
  •   arra késztették fel, hogy ő az isteni eredetű egyeduralkodó, mely személyiségét eltorzította
  •   hihetetlen gőg és felsőbbrendűség tudat alakult ki benne
  •   katonaként nevelkedett, a hadseregben érezte hatalmának legfőbb biztosítékát
  •   érzelmileg elég sivárnak mondható: a művészetek sem nagyon érdekelték, könyvet egyáltalán nem olvasott, kreatív ötletet nem ismerünk tőle
  •   alattvalóitól elvárta a parancsok végrehajtását, de saját uralkodóképében is a hatalmas munkabírás volt a legfőbb szempont: éjjel-nappal dolgozott

o   katonaság

  •   az elnyomás gyakorlati alapja a Magyarországon nagy számban állomásoztatott haderő volt
  •   a volt magyar honvédokat olasz és lengyel területekre vezényelték a császári hadseregekben, természetesen nem maradhattak Magyarországon
  •   ekkor épült a gellérthegyi Citadella
  •          építésének célja a katonai erő fitogtatása volt
  •          míg egy város fölé épített erőd a város megvédését szokta erősíteni a budai Citadella pont ennek ellenkezőjét: a város lakosságának megfélemlítését
  •          az osztrák katonaság ágyúit Pestre irányítva jelezte a magyar lakosságnak erőfölényét

o   rendőrség és kiterjedt besúgóhálózat

  •   vezetője Kempen báró volt
  •   1849 ás 1855 között a besúgói jelentések alapján 7545 hazaárulási pert indítottak

o   cenzúra

o   külföldi hivatalnokok kerülnek pozíciókba

  •   Bach új, főleg osztrák és szláv tisztviselők ezreit állította munkába a magyar közigazgatásban
  •   mivel magyaros viseletben kellett járniuk, atillát, kunkalapot viseltek a nép gúnyosan „Bach-huszároknak” hívta őket
  •          ez gyakorlatilag egyenruha volt a számukra

 

-          Hogyan működött a centralizáció?

o   a hagyományos közigazgatást megváltoztatták

  •   ez a vármegyéket jelentette, melyekben a magyar köznemesség nagyon erős pozíciókkal rendelkezett
  •   Miért kell ezt megváltoztatni?
  •          így megtörhető az országrészek hagyományos történelmi kapcsolata
  •          felszámolhatóvá válnak a magyar függetlenségi törekvések fészkei

o   Erdély nem egyesülhetett Magyarországgal

  •   ez a magyar rendek régi követelése, az osztrákok többször ígéretet tettek rá
  •          a márciusi fiatalok 12 pontjában: unió Erdéllyel

o   e mellett Horvátországot, a Határőrvidéket, a Szerb Vajdaságot és a Temesi Bánságot is leválasztották Magyarországról

  •   hagyományosan ezek is a magyar korona országai voltak, de valójában kevés magyar élt ezeken a területeken
  •   ezeket közvetlenül Bécsből irányították

o   Magyarországot 5 kerületre osztották

  •   ezek alá sorolták be a megyéket, sok esetben megváltoztatva a hagyományos vármegyehatárokat

o   egyéb egységesítő törvények

  •   megszüntették a magyar területeket a többi tartománytól elválasztó belső vámhatárt
  •   egységesítették a birodalomban az adórendszert
  •   a birodalmi mértékrendszert, a vasúti rendtartást, a postaforgalmat is kiterjesztették Magyarországra
  •   bevezették Magyarországon az osztrák polgári és büntető törvénykönyvet
  •   nyolcosztályos gimnáziumi rendszert és az érettségit ekkor vezették be

 

-          a Bach-korszaknak előremutató intézkedései is voltak

o   a kortársak a Bach-rendszert egy felülről Magyarországra kényszerített, elnyomó hatalomnak érezték, de ma már a történészek kicsit árnyaltabban látják a korszakot

o   ezek nem külön Magyarország számára voltak előremutatóak, hanem a 19. század közepi európai fejlődés vívmányai voltak, melyek Habsburg közvetítéssel Magyarországra is megérkeztek

o   1848 jobbágyfelszabadítását meghagyták

o   a törvény előtti egyenlőség is megvalósult

o   6-12 év között kötelezővé vált az elemi oktatás

o   a vasútépítés rohamosan haladt Magyarországon is

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet 7. osztály Bach-rendszer

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2013.blog.hu/api/trackback/id/tr746092395

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása