HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) iszlám (1) Iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) usa (1) USA (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

7.osztály_órai jegyzet_A felvilágosodás I.

2013.09.13. 18:30 priszlinger

A felvilágosodás

 

-         a felvilágosodás gondolkodói tartották saját korszakukat a „fény századának”, s a középkort sötétnek

  • a felvilágosodás az eszmének, az emberi agyaknak a felvilágosodását jelenti
  • a század gondolkodói szerint az ember sötétségben élt, nem gondolkozott a világról, s ezt meg kell változtatni

 

A felvilágosodás előzménye

 

-         a felvilágosodásban a filozófusok játszották a vezető szerepet, de a folyamat elindítói akaratlanul is egy évszázaddal korábban élt természettudósok voltak

  • Kepler, Kopernikusz és Galilei: nem a Föld, hanem a Nap van a középpontban, vizsgálták a bolygók mozgását
  • Newton: a fizika törvényszerűségeit írta le
  • Hogyan gondolkoztak ezek a tudósok előtt a világról az emberek?
    •  a Biblia alapján, azt fogadták el; vagy nem is tettek fel bizonyos kérdéseket
  • Milyen problémával néztek szembe ezek a természettudósok?
    • az egyház üldözte a keresztény tanításokkal nem egyező tudományos eredményeket
    • Giordano Bruno-t máglyán égették meg tudományos eredményei miatt 1600-ban
  • Korábban a Biblia határozta meg az egyes kérdésekről való gondolkodást. Mi alapján alakították ki ezek a tudósok az eredményeiket?
    • az ész, a logika, a megfigyeléseik és tapasztalataik alapján

 

-          a felvilágosodás alapelvei

  • a világ megismerhető
    • a tudósok a természetet, a csillagok mozgását próbálták leírni az ész és a logika mentén haladva
    • a 17. századi tudományos forradalom azt állította, hogy természeti törvények irányítják világunkat → a felvilágosodás gondolkodói szerint akkor az emberi világot is természeti törvények irányítják
      • ha a világ megérthető, akkor irányítani és a helyes irányba változtatni is lehet
      • fel lehet tenni olyan kérdést, hogy jól működik-e az állam, jó-e hogy az emberek 90%-a a mezőgazdaságból él, jó-e, hogy az uralkodónak korlátlan hatalma van, jó-e, hogy a nemesség adómentes
        • eddig ezeket a dolgokat amolyan régtől való, Isten által teremtetteknek gondolták, fel sem merült, hogy ezen alapjában változtatni lehet
  • ez az a felfogás, ami a leginkább jellemző a felvilágosodásra:
    • a hit abban, hogy a világ megismerhető és megváltoztatható
    • a természettudományok szigorú, érzelmek által nem befolyásolt gondolkodásmódját alkalmazták a társadalmi kérdések vizsgálatában is
    • az hogy az ész és a logika alapján egy jobb világot lehet teremteni

 

-         a tudományos élet változásai viszonylag gyorsan elterjedtek

  • korábban a szellemi teljesítmények, tudományos kutatások finanszírozása a királyi udvarhoz, esetleg nagyon gazdag arisztokrata személyekhez kapcsolódtak
  • a 18. században ez megváltozott: a felemelkedő, városi és a tudományos eredmények iránt érdeklődő polgárság körében is megjelent a tudományos életről való beszélgetés
    • egy, fényűző életmódot élő arisztokrata számára a tudomány legfeljebb szórakozás lehetett, de a vállalkozását vivő polgár számára komoly, a gyakorlati életben is hasznosíthatóak lehettek a tudományos eredmények
      • a szövőiparban használt gépek a manufaktúra-tulajdonosokat gazdagíthatták
    • a királyi udvarokról tolódik a hangsúly a polgári szalonokba (Versailles → Párizs)
  • emellett a könyvnyomtatás elterjedése is lehetőséget adott a tudományos munkák minél könnyebb megismeréséhez
  • az utazás könnyebbsége miatt Európában egy határokon átívelő szellemi, tudományos élet alakult ki
  • összefoglalóan: a 18. században megerősödő polgárság volt az, amelyik fogékony volt az újfajta gondolkodásmódra és hozzájuk köthető a felvilágosodás eszmeáramlata is

 

Nézzük mivel szemben jött létre a felvilágosodás eszmerendszere!

 

-          a középkori merev szabályokkal, kötöttségeivel szemben

  • a mozgalom vezetőinek célja az volt, hogy a világot „az irracionalitás, a babonák és a zsarnokság hosszú időszaka után a fejlődés útjára vezessék”

 

-          az egyház ellen

  • a tudatlanság, a babonák, a vak engedelmesség ellen, amiket az egyházhoz kötöttek
  • elsősorban az egyház szervezetét támadták
  • az egyházat a hagyományos hatalmi szervezettel is azonosították, hiszen az egyháznak nagy szerepe volt az államok működésében
    • fontos követelésük, hogy válasszák szét az államot és az egyházat
      • az egyház csak a hívekkel foglalkozzon, de az állami kérdésekbe ne szóljon bele
      • ne hozzon az állam egy olyan törvényt, amit a Bibliával indokol meg

-          az emberek közti születési különbségek ellen

  • a középkor társadalma: az egyes csoportokba születők más és más jogokkal rendelkeztek
    • egy nemes kisbabáról már születésekor tudhatjuk, hogy adómentes lesz, szabad ember lesz, joga lesz eljárni a parlament üléseire és ott beleszólni az állam életébe
    • egy jobbágy kisbaba ugyanakkor nem lesz szabad, robotolnia kell és terményjáradékot adni a földesurának, és az fog felette bíráskodni
  • számunkra már természetes, hogy ma mindenki azonos jogokkal születik, ezt a felvilágosodás gondolkodói kezdték követelni
    • legyen egyenlőség a törvény előtt: ugyanazok a törvények vonatkozzanak nemesre és jobbágyra és ugyanazon a bíróságon vizsgálják ki az ügyüket

-          a gazdaság kötöttségei ellen

  • a jobbágyi függés és az ehhez kapcsolódó tizedfizetés, robot
  • a nemesi adómentesség
  • a céhek, belső vámok
    • a céhekre emlékezhetünk: nagyon szigorúan szabályoztak mindent: hogyan kell elkészíteni az árut, mennyiért lehet adni, még tüsszenteni sem lehetett, mert az reklámnak számított
    • a felvilágosodás gondolkodói úgy vélték, hogy legyen verseny az egyes műhelyek között: aki olcsóbban, jobb minőségű árut készít, azt veszik majd az emberek

-          az írott alkotmányért

  • az alkotmány egy társadalom életét meghatározó alaptörvény
  • addig sok helyütt ilyen nem létezett és a hagyományok alapján működött az alkotmány
  • ha írott alkotmányt hoznak azzal nehéz visszaélni, az arisztokrácia nem fér hozzá
  • ezzel a királyok korlátlan hatalmát is megpróbálták visszaszorítani

-          az alapvető emberi szabadságjogok bevezetése

  • alapja, az a hit, hogy minden ember egyenlőnek és szabadnak születik
  • ebből következően követelték a törvény előtti egyenlőséget, amire az előbb már utaltunk
  • mindenkinek joga van szabadon szólni, gondolkozni
    • a szólásszabadság ma is olyan alapvető jog, ami mindenkit megillet, és sok vita van ezzel kapcsolatban
    • ez nem volt így korábban: az uralkodók bírálata akár felségsértési pert és halálos ítéletet is vonhatott maga után
  • további egyéni szabadságjogok
    • vallásszabadsághoz való jog
    • szabad mozgás és a tartózkodási hely szabad megválasztásának joga

-          az isteni felhatalmazás alapján uralkodó királyok ellen

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet felvilágosodás 7. osztály

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2013.blog.hu/api/trackback/id/tr875512282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása