HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) iszlám (1) Iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) USA (1) usa (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

5. osztály_órai jegyzet_Az ősember művészete

2013.09.26. 18:48 priszlinger

Az ősember művészete

 

-         Nézzük, milyen jellegű dolgokat készítettek az ősemberek!

  • nyaklánc, szobor, gyöngyö, karkötő, barlangfestmények

 

-         Mi a művészet?

  • mindenkinek más a tulajdonsága, a szépérzéke, mast tart neki illőnek, így a használati tárgyakból (pl: kalapács) is sok féle van a piacon
  • a Tatán talált őskori lelet
    • ezen a tárgyon láthatunk egy természetes vágást és keresztbe, szimmetrikusan egy mesterséges vágást is, aminek funkciója nem volt
    • ez az egyik legkorábbi olyan tárgy, amin látunk egy olyan dolgot, egy belekarcolt vonalat, aminek látszólag nincs hasznossági funkciója
    • valaki azért karcolta bele, mert így szebbnek találta és így ezt már művészetnek tarthatjuk
  • a használati tárgyakon is tehát sok olyan díszítés van, amit már művészetnek tekinthetünk, a gyöngyök, nyakláncok vagy szobrok pedig már magukért a művészeti értékükért jöttek létre, úgy hogy komoly használati értékük nincs is feltétlenül

 

-         Villendorfi Vénusz

  • a szobrocska adatai
    • megtalálása
      • 1908-ban bukkant rá Szombathy József régész az ausztriai Willendorf közelében található  lelőhelyen
    • ez egy 11,1 cm-es, női alakot formázó szobrocska
    • szemcsés mészlőből faragták (mely alapanyag nem jellemző a lelőhely környékén), és vörös okkerrel festették
    • a szobrot 24 000–22 000 évesre becsülik
  • a szobor készítője nem a reális ábrázolásra törekedett, hanem sokkal inkább idealizált nőalak megformázására
  • a fejét hajfonatok, vagy valamiféle fejfedő borítja
  • Mit jelképezhet, mire utalhat az erős kövérség kihangsúlyozása?
    • a mell, a fenék erősen a termelékenységgel való erős kapcsolatra utalnak
    • más vélemények szerint a szobrocska az előkelő társadalmi pozíciót szimbolizálja a vadászó-gyűjtögető közösségben
      • a kövérség ugyanis nem feltétlenül a termékenységgel kapcsolatos, hanem az egyén túlélési képességeivel is összefügg az adott korban
      • az akkori populáció átlagéletkora nem tette lehetővé, hogy a túltápláltsággal összefüggő keringési betegségek kialakuljanak, ezzel szemben a jóltápláltság a jólétre és az ínséges periódusok eltűrésére utal
  • bárki könnyen megtekintheti, ugyanis jelenleg a Bécsi Természettudományi Múzeumban tekinthető meg
  • a „Vénusz” elnevezésről
    • Vénusz a szépség és a szerelem istennője a görög mitológiában
    • általában egy kor nőideálját Vénusznak szoktuk hívni, minden korban a festők és a szobrászok készítenek aktokat, amik a kor szépnek képzelt nőjét mutatják be

 

-         Sarlós isten

  • Szegvár európai hírű nevezetessége az itt talált öt agyagszobrocska
  • az első szobrocskát a Sarlós Istennek is nevezik a kezében tartott, vállára hajló aratóeszköz, a sarló után
  • a Kr. e. 5000-4400 között keletkezett

 

-         barlangrajzok

  • az egyik leghíresebb lelőhely a Spanyolországban található Altamira barlang
    • az 1870-es évek elején történt, hogy a barlang előcsarnokában folytatta ásatásait
    • kislánya unatkozván felfedezőútra indult a barlang belseje felé. Hamarosan – bikák, bikák! - kiáltásokkal futott vissza és kezdte maga után vonszolni a szűk folyosóba meglepett apját
    • az egyik terem mennyezetét élénk színekben pompázó bölények, lovak, vaddisznók, szarvasok csodálatos festményei borítják
  • Mi lehetett a célja ezeknek a barlangfestményeknek?
    • úgy gondolták, hogy az állatok ábrázolásával, a vadászat eljátszásával, a falon lévő böény képének leszúrásával befolyásolni tudják a vadászatot

 

-         az ősemberek hitvilága

  • úgy vélték, hogy a világot olyan erők mozgatják és irányítják, akiket ők nem láthatnak
    • ekkor még nem isteneket képzeltek el, hanem megfoghatatlan erőket, a természeti erőket
      • vihar, villámlás, szárazság, árvíz
      • egy-egy természeti katasztrófa az egész törzs élelemellátását veszélyeztethette
      • az ősember legfőbb célja az volt, hogy megmeneküljön ezektől a jelenségektől és szerettek volna tenni is ezért
    • megpróbálták befolyásolni ezeket a természetfeletti erőket
      • az ősember kösségekben volt olyan személy, aki képes volt kommunikálni ezekkel a természetfeletti erőkkel: őket sámánoknak hívjuk
        • ők voltak a közvetítők az emberek és a természetet irányító erők között
        • Hogyan lett valakiből sámán?
          • erre születni kellett, ami azt jelenti, hogy születéskor valamilyen furcsaság lépett fel
          • a baba foggal született, vagy hat ujja volt az egyik kezén: ez jelölte ki őt a sámán szerepre
          • a sámán egy különleges pozíciót foglalt el a törzsben, amolyan varázslóféle volt
          • a sámán eszközeit kitalálhatjuk a képekről: tánc, maszkok, dob, tűz
            • általában tábortűznél, az egész közösség előtt transzba esett, énekelt, táncolt, dobolt és furcsa szavakat mormogott
              • valószínűleg olyan szereket szedett, amit ma kábítószernek mondanánk: különböző bódító hatású gombákat, bogyókat
              • ezektől hallucinálni kezdett

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet művészet őskor 5. osztály

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2013.blog.hu/api/trackback/id/tr145535123

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása