HTML

Szabó Magda Iskola - Történelem 2013/14

Friss topikok

Címkék

18. század (1) 5. osztály (142) 6. osztály (175) 7. osztály (126) abszolutizmus (1) anarchizmus (1) Anglia (2) arabok (1) Aranybulla (1) Athén (3) Augustus (2) a történelem forrásai (1) Bach-rendszer (2) Bizánc (2) Caesar (1) Deák Ferenc (1) demográfia (1) demokrácai (2) dolgozat (57) Dózsa György (1) egyház (1) egyháziak (4) Egyiptom (1) Erdély (1) eretnek (1) evolúció (3) felvilágosodás (1) filmklub (8) Fönícia (1) forradalom (3) Franciaország (1) francia forradalom (5) frankok (2) gazdaság (1) germán (1) gyarmatosítás (1) harmincéves háború (1) házi feladat (130) hűbériség (1) Hunyadi János (1) Hunyadi Mátyás (2) II. (2) II. András (2) II. József (1) III. Béla (1) III. Napóleon (1) imperializmus (1) India (1) információ (71) inkvizíció (1) ipari forradalom (1) Iszlám (1) iszlám (1) IV. Béla (2) jegyzet (152) Jézus (1) jobbágyság (2) József (1) kalandozások (1) Kálmán (1) Karl Marx (1) katolikus egyház (1) kereszténység (2) kiegyezés (1) Kína (1) Kolombusz (1) kommunizmus (1) Kossuth (2) középkor (9) László (1) Lenin (1) lovagok (2) Makedónia (1) Mátyás (1) Mezopotámia (2) Mohács (1) Mükéné (1) művészet (1) Nagy Károly (3) Nagy Lajos (2) Nagy Sándor (1) Napóleon (2) nemesség (3) Németalföld (1) Németország (1) népesedés (1) nők (2) Olaszország (1) óravázlat (1) Oroszország (1) őskor (3) pápa (1) pápaság (1) perzsa (1) Petőfi (1) Philipposz (1) polisz (1) reformáció (4) reformkor (11) Remus (1) Róma (16) Romulus (1) Spanyolország (2) Spárta (1) Spartacus (1) szabadságharc (2) Szapolyai (1) Széchenyi (1) Szent Ferenc (1) szociáldemokrácia (1) társadalom (1) tatárjárás (1) török kor (2) történészek (1) újkőkor (1) uradalom (1) USA (1) usa (1) városok (2) vocabulary (69) Wesselényi (1) Zrínyi Miklós (1) zsidó nép (1) Zsigmond (3) Címkefelhő

5. osztály_órai jegyzet_A középkor: demográfia, germán államok

2014.04.02. 21:20 priszlinger


-    a középkor egy olyan korszak, amiről nincs egységesen pozitív vagy negatív képe az emberiségnek
o    a sötét középkor
    ez az elnevezés sokáig egyedüliként volt elfogadott, ha a középkorról beszéltek
    az elnevezés a tudatlanságra, a hit és babonák uralta emberre, a technikai fejlődés hiányára utalt
•    a középkor után aggatták rá, amikor a világ megváltozott, az egyház és a hit fokozatosan visszaszorult, a tudományos kutatások beindultak
o    a pozitív középkor kép
    ez a 19. században alakult ki, abban a művészeti korban, amit romantikának nevezünk
    a romantika kora felfedezte az ódon várakat, az akkor még létező európai erdőket, vadregényes tájakat, a lovagok és a lovagi szerelmek világát

A középkor korszakolása

-    476-ban kezdődött, a Nyugatrómai Birodalom bukásával
-    kora középkor
-    érett középkor
-    késő középkor
-    1492-ig tart, amikor Columbus felfedezte Amerikát

Általános népesedési adatok:

-    magas halandóság
o    a gyerekek 25%-a meghalt 1 éves kora előtt
o    újabb 25% meghalt 12 éves kora előtt
-    magas termelékenység
o    4-5 gyermek születik a családokban
-    alacsony várható élettartam
o    25-35 év között

A kora középkor:

-    a kora középkorban stagnálás volt tapasztalható
-    fékek, amik hátráltatták a népességnövekedést
o    külső támadások
    vikingek, arabok, magyarok (rabszolgákat is raboltak) – ez eltűnik
o    rabszolgaság
    a római kor végén is a népesség harmada rabszolga és a következő évszázadokban is lassan tűnik ez el
    a rabszolgák fogynak: rossz körülmények között tartják őket, nem alapíthatnak családot, a rómaiak a birodalmon kívülről pótolták őket
    helyettük a középkorban a jobbágyok termelnek, akik családosok, így a népesség növekedés is beindulhat

Az érett középkor:

-    1000 és 1300 között Európa népessége megduplázódott
-    a népességnövekedés megjelenő motorjai
o    technikai változások
    nehézeke
    az ökröt felváltja a gyorsabb ló
    a fogatolás is változik
•    az ökrök fogatolása, a nyakhám helyett megjelenik a szügyhám
    vízimalom
•    a kézzel hajtott malmok helyett munkaidő-takarékosabbak
    még több földet tudtak művelés alá fogni
•    az érett középkor erdőirtással, mocsárlecsapolással jelentős területeket tett termékennyé
o    eredmény: 1000 körül 1 magra 2-t nyer az ember, ami azt jelenti, hogy a termés felét vissza kell ültetni, 1300-ra ez 1:4-re változik
o    éghajlati változások
    800 és 1200 között melegebb és szárazabb idő volt

A késő középkor

-    pestisjárvány
o    Közép-Ázsia, tavakban gazdag vidékén, évszázadokon keresztül lappangott a vadon élő rágcsálók vérében
o    szárazság vagy egy földrengés felborította a természet egyensúlyát
o    1347 – eléri Genova Krím-félszigeten található kolóniáját, Kaffát
    a várost ostromló tatárok pestisben elhullt katonáik tetemeit lőtték be katapulttal a városba egyfajta biológiai hadviselésként
o    a genovai kereskedelmi utak mentén terjedt el először
o    a betegség fő terjesztői a zarándoklatok, piacok, csapatmozgások
o    1347 és 1352 között végigpusztította egész Nyugat-Európát
o    a kór
    a kórokozókat a patkányokon élősködő bolhák szállították
    két féle pestis
•    a búbópestis 60-80, a tüdőpestis 100%-os halálozási rátával járt
•    pár nap alatt egy település lakóinak több mint a felét elpusztíthatta a járvány
o    a pusztítás
    25-30%-os a pusztítás legalább, de egyes régiókban az 50% feletti szintet is eléri

A középkor keretei

-    a Római Birodalom bukása után átrendeződött Európa
o    395 – kettészakad a birodalom
o    476 – a Nyugatrómai Birodalom a germán népek nyomása alatt összeomlik
-    ezt követően a benyomuló germánok alakítottak államokat, osztották fel Európa nyugati részét
o    a keleti gótok Itáliában alakítanak ki államot
o    a longobárdok a keleti gótok bukása után nyomulnak be Itáliába
o    a frankok Gallia provincia területén alakították ki államukat
o    a nyugati gótok Hispániában telepedtek le
o    a vandálok az egykori Karthágó területén rendezkedtek be
o    az alemannok a mai Svájc területét foglalták el

Nézzük milyen általános jellemzői voltak a létrejövő új államnak!

-    a Római Birodalom területén a birodalom bukásakor a rómaiak éltek
o    amikor a germán népek elfoglalták ezeket a területeket itt lényegében rómaiak éltek és a római szokások voltak a meghatározóak
o    a germánok kis létszámú népek voltak, mindössze pár tízezer ember, de a férfiak harcoltak, a törzsfők fegyveres kíséretét jelentették, így erős katonanépek voltak
o    összességében azt mondhatjuk, hogy az egyes germán államok lakosságának csak 5%-a volt germán, a 95% az itt élő rómait jelentette
-    sok dolgoz a germánok vettek át a korábban itt élő római népességtől
o    a latint, a kultúrát, a szokásokat
o    Mit őriztek meg a barbárok a római világból?
    a barbárok nem elpusztítani, hanem birtokolni, élvezni akarták a római civilizációt
    sok germán nép részt vett római romok helyreállításában, az uralkodók gyakran római neveket, szokásokat vettek fel
-    a germánok bizonyos dolgokat maguknak tartottak fenn
o    ők lettek a vezető réteg, az arisztokrácia
o    ők szerezték meg a földeket, amit a törzsfők, a fegyveresek kaptak meg
o    ők adták az állam nevét

A germán államok sorsa

-    összefoglalva: ezek a germán államok nem voltak hosszú életűek, pár évszázaddal a Római Birodalom bukása után már csak egy germán állam maradt és Európa átalakulása egy időre befejeződött
o    egyedül a frankok tudtak nagy birodalmat kialakítani

-    a kora középkor közepére 3 + 1 nagyhatalom marad Európában
o    Frank Birodalom
o    Bizánci Birodalom
o    Arab Birodalom
o    az egyház

Szólj hozzá!

Címkék: jegyzet demográfia 5. osztály

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2013.blog.hu/api/trackback/id/tr265891228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása